Zorabots en Temi binnen half jaar weer uit elkaar

Alexander Pil
9 augustus 2019

In februari van dit jaar kondigde het West-Vlaamse Zorabots een samenwerking aan met het Israëlische Temi. De twee bedrijven zouden gezamenlijk de persoonlijke Temi-robot vermarkten in Europa, Canada en het Midden-Oosten. Nu, vijf maanden later, zet Zorabots al weer een streep door de overeenkomst. Alle orders worden gecanceld.

De Israëlische persoonlijke en telepresencerobot Temi voldoet niet aan de Europese ce-richtlijnen.

Als reden voor de scheiding voert Zorabots aan dat Temi er niet in slaagde om zijn robot geschikt te maken voor de Europese markt. ‘Al snel na het begin van onze samenwerking kwamen we er achter dat de Temi-robot geen ce-markering zou krijgen en de Europese certificering nog even op zich zou laten wachten’, vertelt Zorabots-directeur Fabrice Goffin. ‘We hebben ze geholpen om een aantal problemen op te lossen, maar nu is het verder aan hun.’ Nog altijd voldoet de Temi niet aan de Europese richtlijnen, ook al zijn er onderdelen verkocht en geleverd met onwettige ce-labels. ‘Dat is uiteraard onacceptabel voor ons.’

Verder liet de Temi-software veel te wensen over. Engineers van Zorabots hebben meerdere verbetervoorstellen gedaan, maar Temi heeft die allemaal afgewezen. ‘We hebben veel tijd besteed om een aantal technische issues van de robot te fiksen’, zegt Tommy Deblieck, mededirecteur van ZoraBots. ‘Nu we de robot vier maanden uitgebreid hebben kunnen testen, en geen toestemming krijgen om een deel van onze eigen technologie te gebruiken, denken we dat er nog heel veel upgrades en aanpassingen nodig zijn voordat de Temi gebruiksklaar is voor klanten uit Europa, Canada en het Midden-Oosten.’

Een derde kink in de kabel is de achterblijvende productie. Zorabots bestelde tienduizend Temi-robots en had in mei de eerste vijfhonderd exemplaren moeten ontvangen. Halverwege juli was er echter nog geen robot afgeleverd op het hoofdkantoor in Oostende. Volgens Zorabots zag het er ook niet naar uit de robots op korte termijn uit de fabriek zouden rollen. De eerste negentig leveringen in de VS waren bovendien weinig succesvol. En uit vijf maanden van tests en demo’s bleek dat Europese klanten weinig vertrouwen hebben in de spraakbesturing van de robot.

‘We hebben geprobeerd om met constructieve oplossingen te komen, maar onze helpende hand werd niet aangenomen’, vertelt Goffin. ‘We hoopten echt op een succesvolle samenwerking, maar de visies van de twee partijen liepen te ver uiteen. Daarom hebben we onze verantwoordelijkheid genomen en een streep door de overeenkomst gezet.’