Tegenwind voor Philips in tweede kwartaal

Leestijd: 2 minuten

Philips heeft afgelopen kwartaal op alle fronten terrein verloren. Met name de Healthcare-tak presteerde onder de maat, met een omzetdaling van 10 procent vergeleken met vorig jaar naar 2,1 miljard euro. Bij Lighting daalde de omzet met 5 procent naar 1,9 miljard. Consumer Lifestyle kwam een procent lager uit dan vorig jaar, op 1,1 miljard euro. De nettowinst daalde van 317 miljoen naar 243 miljoen euro.

CEO Frans van Houten wijst verschillende oorzaken aan voor de matige resultaten. De wisselkoersen blijven het bedrijf parten spelen en de ontwikkelingen in een aantal belangrijke doelmarkten blijven achter, zegt de topman in een persverklaring.

Voor de Healthcare-divisie drukt de tijdelijke sluiting van de vestiging in Cleveland bovendien zwaar op de resultaten. Naar aanleiding van een FDA-inspectie legde Philips de productie van beeldvormende apparatuur hier in januari stil, en het hervatten hiervan laat op zich wachten. Naar aanleiding van de tegenvallende resultaten besloot de Philips-top eerder deze maand om het management van de Healthcare-divisie te reorganiseren. CEO Deborah DiSanzo werd naar huis gestuurd zodat de afdeling voortaan direct rapporteert aan Van Houten.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Login

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.