Voor flexibele productie is slimmere intralogistiek nodig. Nieuwe technologische ontwikkelingen zoals 5G en edge computing geven fabrieksmanagers de mogelijkheid om dit te realiseren. Ze kunnen automatisch geleide voertuigen (agv’s) slimmer maken waardoor het transport van grondstoffen, halffabricaten en goederen in of rondom een fabriek flexibeler wordt.
Er is momenteel een grote diversiteit aan agv’s en hun toepassingen. Sommige bedrijven maken al vele jaren gebruik van zelfrijdende robots zoals de containerterminals in de Rotterdamse haven. Andere denken erover na of sleutelen aan een businesscase voor automatisch geleide voertuigen.
Gedreven door de marktvraag zoeken fabrikanten continu naar meer efficiëntie en flexibiliteit. Ze moeten elk product kunnen individualiseren, precies afgestemd op de wensen van die ene consument. Bij die flexibilisering lopen bedrijven aan tegen beperkingen van de huidige generatie agv’s. Voor een adaptief productieproces is het immers niet meer voldoende dat een agv een standaard gedefinieerde route over de blauwe lijn rijdt; soms zal het de groene of de rode route moeten volgen, of zelfs volledig autonoom zijn weg moeten vinden. De agv’s van dit moment kunnen slecht omgaan met dat soort flexibele pickupscenario’s. Ook het inregelen van additionele en nieuwe laad/lospunten is omslachtig. Een verplaatsing van een lopende band waar goederen moeten worden gehaald of gebracht, zou geen probleem moeten zijn, maar is dat nu vaak wel. Hierdoor is menselijke interventie nog steeds nodig.
Login
Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.
