Start-up Shapeways ontsluit vanaf deze maand 3D-printen voor de massa. In de industrie is rapid prototyping al sinds jaar en dag bekend, maar het incubatorbedrijf uit de stal van Philips Lifestyle brengt de technologie nu ook naar de consumentenmarkt.
Elke creatieve geest die Shapeways een goed 3D-ontwerp stuurt ontvangt binnen tien dagen zijn bedenksel als tastbaar product. Kosten: tussen de 50 en 150 dollar. Dit prijskaartje en de snelheid waarmee Shapeways levert zullen de 3D-printdienst ook voor kleine- en middelgrote bedrijven aantrekkelijk maken. Zij kunnen in ieder geval de bodem leggen voor een gezonde toekomst. De echt grote markt ziet de startup echter in consumenten die iets werkelijk unieks op de vensterbank of schoorsteenmantel willen en daar zelf mee aan de slag willen.
Op dit moment is Shapeways nog een 100 procent dochter van Philips. De startup is een van de twintig incubators. Woordvoerder Hans Driessen zegt dat Philips binnen een tot anderhalf jaar kan afsplitsen. Het gaat hier niet om een disruptive technologie die jarenlang moet rijpen voordat de markt er klaar voor is, verklaart hij. ’Rechtstreeks een consumentendienst leveren om te printen is voor Philips compleet nieuw, maar geen directe focus van het bedrijf.‘
Login
Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.
