Dassault Systèmes ontwikkelt 3D-digitale modellen met cloud-samenwerkingen

Marleen Dolman
Leestijd: 5 minuten

Met Solidworks in de gelederen versnelt Dassault Systèmes de overstap naar samenwerking op basis van 3D-modellen. Het 3DExperience-platform maakt gebruik van cloud en AI om oem’s en leveranciers van welke omvang dan ook in staat te stellen naadloos gegevens uit te wisselen. Dit maakt de overstap naar 3D-modellen ook betaalbaar voor kleine en middelgrote ondernemingen.

In de hightechindustrie is de verschuiving van 2D CAD-tekeningen naar modelgebaseerde definitie (MBD) en productproductie-informatie (PMI) in volle gang. Serieuze spelers – met name in de lucht- en ruimtevaart, de automotive-industrie en de halfgeleiderindustrie – integreren alle toleranties, annotaties en materiaalspecificaties al rechtstreeks in 3D-modellen. Dit elimineert de ambiguïteit van 2D-tekeningen en stelt machines en downstreamprocessen in staat om gegevens automatisch te verwerken.

Een sprekend voorbeeld komt uit de halfgeleiderindustrie. Bedrijven als ASML hebben een ‘zero drawing’-beleid ingevoerd, waarbij hun leveranciers volledig geannoteerde 3D-modellen moeten leveren in plaats van traditionele 2D-tekeningen. Veel kleinere onderaannemers blijven echter aarzelen. Ze zijn vaak terughoudend om de tekeningen waarmee ze vertrouwd zijn, los te laten. Daarnaast vereist de overstap naar MBD vaak aanzienlijke investeringen, en de korte termijncontracten met oem’s rechtvaardigen die grote veranderingen niet.

Gian Paolo Bassi, Senior Vice President (SVP) van mainstream innovatie bij Dassault Systèmes, erkent het probleem. ‘Het is niet de technologie die de acceptatie in de weg staat. Het is de bereidheid om je te committeren, gegevens op te schonen en het op bestanden gebaseerde denken los te laten, dat vertrouwd en logisch aanvoelt, en dus veilig.’

De oplossing van Dassault Systèmes is om MBD en PMI boven het CAD-niveau te tillen. Door productgegevens in het 3DExperience-cloudplatform te integreren, zorgt het bedrijf ervoor dat deze naadloos door de hele toeleveringsketen kunnen stromen – onafhankelijk van het gebruikte CAD-systeem. Door de hele toeleverketen via digitale workflows met elkaar te verbinden en over te stappen van op bestanden gebaseerde systemen naar cloudgebaseerde samenwerking, kunnen oem’s, leveranciers en kleine onderaannemers allemaal vanuit dezelfde bron werken. Deze aanpak neemt silo’s weg en vergemakkelijkt de samenwerking tussen oem’s en tier 1-leveranciers, maar ook tussen leveranciers onderling.

Cloudsamenwerking roept echter vragen op over veiligheid en soevereiniteit. Dassault Systèmes reageert hierop met strikt eigendom van datacenters en een robuuste cyberbeveiligingsstrategie. Klanten krijgen de garantie dat gegevens binnen bepaalde rechtsgebieden blijven, zoals Europa, wat belangrijk is voor industrieën met gevoelig intellectueel eigendom. ‘Transparantie en vertrouwen zijn nu net zo belangrijk als productkwaliteit’, legt Bassi uit. ‘Oem’s moeten de bedrijfsmodellen van hun leveranciers kennen. Verstoringen in de toeleverketen kunnen een grote uitdaging vormen.’

AI als enabler

Voor kleine en middelgrote bedrijven kan het 3DExperience-platform zeer interessant zijn. ‘Je hebt niet veel infrastructuur nodig om deel uit te maken van een cloudomgeving’, merkt Bassi op. ‘Je kunt je toeleverketen snel herconfigureren en iedereen kan dezelfde gegevens zien.’ Tegelijkertijd profiteren ze van gedeelde gegevens, realtime zichtbaarheid en automatische versiecontrole.

De nieuwste versie van Solidworks zet deze strategie voort door AI-gestuurde tools te introduceren die cloudworkflows praktisch en efficiënt maken. Dassault Systèmes maakt onderscheid tussen drie vormen van AI. De eerste vorm, ondersteunende AI, corrigeert fouten en automatiseert repetitieve stappen zoals het afronden van randen of het invoegen van bouten. Ten tweede geeft voorspellende AI een overzicht van de meest relevante opdrachten op basis van context en gebruikersgedrag. De derde vorm, generatieve AI, is de meest geavanceerde. Deze kan 3D-modellen maken op basis van foto’s of schetsen en automatisch simulatiestudies genereren.

Centraal in dit AI-platform staat Aura, een ontwerpbegeleider die is gebouwd op grote taalmodellen in samenwerking met Mistral uit Frankrijk. Hiermee kunnen ingenieurs rechtstreeks de gegevens van hun bedrijf opvragen, simulaties opzetten en best practices ophalen zonder hun workflow te verlaten.

Voor Bassi is AI eerder een facilitator dan een headline. Door de handmatige overhead te verminderen, versnelt het de overstap naar digitale workflows en helpt het ingenieurs en leveranciers zich te concentreren op waarde in plaats van routine.

Ecosystemen verbinden

De ambities van Dassault Systèmes zijn duidelijk. Ze willen de omzet van Solidworks verdubbelen, uitbreiden naar nieuwe verticale markten zoals infrastructuur en energie en cloudgebaseerde samenwerking tot de standaard manier van werken maken. Hiervoor moeten kleinere leveranciers worden overtuigd om te investeren, moeten oem’s bereid zijn om zich te committeren en moet de industrie als geheel de culturele sprong van bestanden naar platforms omarmen.

‘De toekomst van innovatie is meer dan alleen betere CAD’, zegt Bassi. ‘Het is het creëren van een omgeving waarin gegevens vrij, veilig en in samenwerking door de hele waardeketen stromen.’ Nu Solidworks zijn vierde decennium ingaat, ligt de echte waarde ervan in het verbinden van ecosystemen – van de kleinste leverancier tot de grootste oem. Hiervoor combineren ze de nieuwste beschikbare technologieën en ondersteunen ze hun digitale workflows met cloud en AI.

Dit artikel werd geschreven in nauwe samenwerking met Dassault Systèmes.