Wie neemt lead in Bluebird, ASMI of Besi?

René Raaijmakers
Leestijd: 1 minuut

Initiatienemer TNO dient Bluebird voor het stapelen van chips in als researchproject voor Pieken in de Delta. Het kennisinstituut legt momenteel de laatste hand aan een letter of intent. Het Vlaamse researchinstituut Imec, metrologiespecialist voor de back-end Icos en TNO behoren tot de deelnemende partijen. De grote vraag is wie vanuit de OEM-wereld de kar van Bluebird gaat trekken. Waarnemers zeggen dat het ASM International óf Besi wordt. De een sluit de ander uit. Twee kapiteins op één schip achten ze onwaarschijnlijk.

Afgelopen april lanceerde TNO het idee voor een IC-stapelmachine, samen met een bonte stoet technologiepartijen. Alsi, ASMI, Assembléon, Besi en OTB behoorden tot de geïnteresseerden. Met de strakke deadlines is het onwaarschijnlijk dat meerdere OEM‘s het project gaan trekken. Wil Bluebird enige kans maken op marktsucces, dan moet er volgend jaar al een prototype stapelmachine staan. In 2010 of 2011 dient er een geavanceerde machine te zijn voor zeer dichte chipverpakkingen. Ietsje later kan ook, maar liever niet. De ervaring in deze markt leert dat er dan wel een apparaat moet komen met een aanzienlijk hogere productiviteit dan concurrerende machines.

ASMI is de meest waarschijnlijke kandidaat om Bluebird te gaan leiden. Om efficiënt en kosteneffectief chips te stapelen, zullen machines waarschijnlijk direct op de front-endprocessen aansluiten en daarin zijn de Bilthovenaren thuis. IC-fabrikanten die deze stappen kunnen automatiseren, kunnen ook het 3D-stapelen en verpakken in eigen huis doen. Ondanks de eigen slechte prestaties heeft ASMI ook een grotere slagkracht dan het kwakkelende Besi.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.