Je winkelwagen is momenteel leeg!
Investeerde Umicore in de verkeerde batterijmaterialen?
De Belgische materialengroep Umicore zit in de problemen omdat grote klant ACC zijn groeiplannen vertraagt en mogelijk minder wil steunen op de materialen van Umicore. Dat nieuws komt enkele weken na een ceo-wissel bij het Belgische bedrijf.
ACC, de batterij-joint-venture van Total Energies, Mercedes-Benz en Stellantis, vertraagt zijn groeiplannen. Tegen 2030 moet ACC drie batterij-fabrieken in Europa bouwen, met een capaciteit van 120 gigawattuur aan batterijen per jaar. De trager dan verwachte groei van elektrische wagens zorgt er echter voor dat ACC met een strategische oefening bezig is. Ze stellen zo de bouw van de batterijfabrieken uit. Daarnaast overweegt ACC om LFP-batterijen een grotere rol te laten spelen, in plaats van NMC-batterijen, zoals origineel gepland was.
Dat is een probleem voor het Belgische Umicore. De materialengroep slaagde er in 2022 in om een contract binnen te halen met ACC voor de levering van materialen voor batterijen. Zeker een overschakeling naar LFP-batterijen zou een tegenslag zijn voor Umicore, dat zich specialiseerde in NMC. Materialen voor LFP-batterijen zouden niet geproduceerd kunnen worden in de nieuwe fabriek van Umicore in het Poolse Nysa, dat ACC moet bedienen.
LFP staat voor lithium-ferro-fosfaat. Deze batterijen hebben een lager rijbereik per kilo dan nikkel-mangaan-kobaltoxide (NMC) batterijen. Maar ze zijn wel goedkoper, en bevatten minder kritische grondstoffen, zoals kobalt. Zeker bij Chinese makers van elektrische voertuigen zijn ze populair.
Het slechte nieuws komt nadat Umicore halverwege mei ceo Mathias Miedreich ontsloeg. Aan het ontslag lag het ambitieuze investeringsplan van Miedreich ten gronde in batterijmaterialen voor elektrische wagens. Zeker nu de groei van elektrische wagens vertraagt, komt daar steeds meer kritiek op.