Hybride docenten

Dave van Markenstein
Leestijd: 3 minuten

In mijn rol als businessmanager merk ik dagelijks hoe nijpend het tekort aan technici op de arbeidsmarkt is. Dat ervaar ik bij machinebouwers waarmee ik intensief in contact ben, maar ook bij het werven van mechatronici voor mijn eigen team. Daarom is het van groot belang dat de uitstroom van opgeleide technici hoger wordt.

Gelukkig zien we in de Brainport-regio mooie initiatieven ontstaan, zoals het hybride tech-docentschap. Hierbij worden technici uit het bedrijfsleven parttime ingezet als docent. Om een hogere uitstroom technici te bereiken, zijn namelijk ook meer docenten nodig en het is zeer uitdagend om voldoende techniekdocenten te vinden.

Niet iedere techneut heeft de ambitie om volledig te kiezen voor het docentschap, maar hij haalt wel vaak voldoening uit het overdragen van kennis. Om deze twee behoeften samen te laten komen, werk ik op het gebied van hybride tech-docentschap nauw samen met Bart-Jan van Lierop van Fontys Hogescholen in Eindhoven. In de afgelopen vijf jaar hebben mechatronicaconsultants van Alten naast hun reguliere werk parttime lesgegeven in elf verschillende vakken en/of projecten begeleid. Gedurende deze samenwerking hebben we een transitie doorgemaakt, van gezamenlijk modules geven tot autonoom doceren. Ook hebben de consultants bijgedragen aan het opzetten van vakken.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.