Groene bananen

Marcel Pelgrom
Leestijd: 3 minuten

Stap voor stap begint het drama zich te ontrafelen dat leidde tot de crash van twee Boeing 737 Max-vliegtuigen. Getriggerd door het succes van de Airbus 320neo begon Boeing in 2011 met de ontwikkeling van de Max. De wens om de concurrentie bij te houden en zelfs te overtreffen leidde echter tot een aantal discutabele beslissingen. Voordat het vliegtuig bij de eerste klant werd afgeleverd, uitten technici van Boeing al hun twijfels over de veiligheid, maar die bezwaren werden weggewuifd om toch vooral de leveringstermijn te halen. De toezeggingen van het bedrijf en de drang naar een groter marktaandeel wogen zwaarder dan de veiligheidsmaatregelen, wat uiteindelijk resulteerde in de dood van 346 mensen.

Vliegtuigen zijn niet het enige technische systeem waarop het idee van de ‘groene banaan’ van toepassing is: lever een halfbakken apparaat aan de klant zodat het daar verder kan rijpen. Dit duikt overal in de samenleving op. Bij veel bouwprojecten stormt de aannemer naar binnen, levert een groene banaan af en wacht op de klachten. Veel bedrijven hebben permanente reparatieteams, vaak bemand met ervaren medewerkers, om boze klanten snel te kalmeren.

Toen onze keuken werd opgeknapt, arriveerde het installatieteam om zeven uur ’s ochtends en was twaalf uur later klaar met de klus. Direct daarna begon de lijst met problemen te groeien. We hadden een overstroming, het aanrechtblad moest worden vervangen en nog veel meer. Een reparatieteam moest drie keer terugkomen, voor nog eens twaalf uur aan kluswerk.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.