Focus als machinebouwer op marketing en co-creatie

Lucas Wintjes is vicepresident Sales Factory Automation bij Bosch Rexroth.

Leestijd: 3 minuten

Ga – bij wijze van spreken dan – eens geblinddoekt in een nieuwe Toyota, Chevrolet, Kia en BMW rijden. Allemaal sturen ze prima. Maar wat gebeurt er als u de blinddoek afdoet? Tien tegen een dat u zich het comfortabelst voelt in de BMW. Waarom? Omdat deze auto is ontworpen door en voor Europeanen.

Wat dit met machinebouw te maken heeft? Veel. Heel veel. Want een machine die alleen maar doet wat ze moet doen, is tegenwoordig niet meer voldoende om als machineproducent een gezonde omzet en winst te realiseren. Daar hoort een belangrijk stuk ‘beleving’ bij en die creëer je met creatief ontwerpen en imagogerichte marketing.

Daarom hoeven Europese machinebouwers ook niet bang te zijn voor directe concurrentie uit China. Chinese producenten zijn namelijk nog helemaal niet bezig met marketing. Die produceren wat hun wordt gevraagd en vaak voor ongelooflijk lage prijzen. Moet u als Europese machinebouwer dan niet ook in China produceren? Nee, nee, juist niet, zou ik haast willen zeggen. Chinese producenten zijn goedkoop, dat wel. Maar vaak ook slordig. Ik zat laatst in Sjanghai in een nieuw hotel. In de badkamer zat naast de kraan een gat in het marmer. Verkeerd afgetekend en blijkbaar gedachteloos geboord. Totdat de wasbak kwam en de kraan niet in het midden bleek te zitten. Nou, dan boren we toch een nieuw gat en laten het oude gat gewoon zitten? Dat is China. Vandaar dat er op het gebied van machine- en apparatenbouw juist steeds meer werk uit China wordt teruggehaald en weer als vanouds in Europa wordt geproduceerd bij bedrijven die kwalitatief aan de top staan. Combineer dit met Europese marketing, een nieuwe manier van samenwerken en slimme productie en er is geen land dat ons meer verslaat.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.