Je winkelwagen is momenteel leeg!
Flanders Make ontwikkelt immersiekoeling voor aandrijflijnen
Flanders Make werkt aan een koelmethode waarbij batterijcellen en vermogenselektronica direct worden ondergedompeld in een diëlektrische vloeistof. Aandrijvingen van elektrische voertuigen worden steeds compacter, maar het vermogen dat ze moeten leveren blijft hetzelfde of wordt juist meer. De traditionele water-glycolkoeling bereikt haar fysische limieten. Immersion cooling van Flanders Make helpt om de gegenereerde warmte toch af te kunnen voeren.
Klassieke koelvloeistoffen geleiden stroom, waardoor ze bij direct contact met batterijcellen of vermogenselektronica kortsluiting veroorzaken. Daarom circuleren ze altijd in gesloten kanalen of koelplaten, gescheiden van de componenten door een metalen interface. Diëlektrische e-fluids zijn elektrisch isolerend, wat onderdompeling veilig mogelijk maakt. De vloeistof, die zeer laag-viskeus is en daardoor in een heel dunne laag kan worden aangebracht, vult de afgesloten module rondom de cellen waardoor warmte direct uit de bron wordt meegenomen.

Volgens Flanders Make tonen de eerste tests aan dat deze e-fluids aanzienlijk lagere celtemperaturen opleveren en de drukval met een factor 100 verminderen, wat het benodigde pompvermogen en daarmee de systeemkosten verder verlaagt. Het onderzoekscentrum verwacht de nieuwe data binnenkort in zijn systeemmodellen te integreren om het effect op complete aandrijflijnen te evalueren.

