Flanders Make bouwt infrastructuur voor living labs

Alexander Pil
29 maart 2017

Flanders Make bouwt nieuwe infrastructuur in Lommel. Die vormt de basis voor living labs waarin bedrijven hun nieuwste technologische ontwikkelingen in reële gebruiksomstandigheden kunnen testen. Ze krijgen ook de kans om kennis te maken met de nieuwste productietechnologieën die nodig zijn om mee te springen op de trein van Industrie 4.0. Helemaal in het teken hiervan hielp een cobot om de eerste steen van de infrastructuur te leggen.

‘De voorbije vijftien jaar is de industrie in België er sterk op achteruit gegaan. Om het tij te keren is het cruciaal dat bedrijven sterk inzetten op Industrie 4.0, met de bijbehorende digitalisering van hun productieomgeving en met slimme producten’, zegt Urbain Vandeurzen, bestuursvoorzitter van Flanders Make. ‘Flanders Make bundelt daarom de krachten met bedrijven, kennisinstellingen en de overheid om samen te werken aan technologische innovatie en bedrijfstransformatie.’

De infrastructuur die Flanders Make nu bouwt, omvat een hardware-in-the-loop-platform voor energie-efficiënte aandrijvingen, een lab voor onderzoek naar innovatieve verbindingstechnieken voor multimaterialen en een mobiel co-creatie- en demonstratielab voor geavanceerde productietechnologieën en human centered productiesystemen.

Dirk Torfs, ceo van Flanders Make, legt uit: ‘Met onze nieuwe infrastructuur zetten we living labs op waarin bedrijven hun nieuwe producten kunnen testen, valideren en demonstreren in reële omstandigheden. Zo zullen ze beter en sneller nieuwe producten ontwikkelen en op de markt brengen. We laten hun ook proeven van de nieuwste technologieën om hun productieproces te versterken, met het oog op meer productie in Vlaanderen.’

Een mooi voorbeeld van co-creatie met de nieuwe infrastructuur van Flanders Make is een project van Addax Motors, dat een elektrische bestelwagen heeft ontworpen, die bij het Genkse SML wordt geproduceerd. Jérôme Lefebvre van Addax Motors: ‘Wij zijn overtuigd dat de mobiliteit in steden en agglomeraties met kleine elektrische utilitaire voertuigen zal gebeuren. Deze voertuigen moeten robuust en betrouwbaar zijn. Dankzij lokale assemblage hebben wij full control over de kwaliteit en de afwerking van onze wagens.’