Delfts hyperloop-team eindigt na panne als tweede

Leestijd: 1 minuut

Het hyperloop-studententeam van de TU Delft is als tweede geëindigd op de competitie van Spacex in Los Angeles afgelopen weekend. Het team was een van de vier uit de twintig inzendingen die na een intensieve testweek groen licht kregen om hun ontwerp daadwerkelijk uit te proberen in de 1,2 kilometer lange testbuis van Spacex. Door pech met de motor bleef de topsnelheid van de Delftse pod echter steken op 142 kilometer per uur. Het winnende team, Warr Hyperloop van de Technische Universiteit München, klokte een topsnelheid van 467 kilometer per uur.

Het is de derde keer dat Spacex, het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, een studentencompetitie rond het hyperloop-concent organiseert. In 2016 en 2017 draaide het nog vooral om het ontwerp. Een afvaardiging van de TU Delft eindigde bij de wedstrijd begin vorig jaar als eerste, wat leidde tot de oprichting van het bedrijf Hardt Hyperloop. Bij de competitie dit jaar ging het om pure snelheid die in de vacuümbuis bereikt kan worden. In totaal schreven zich hier vierhonderd teams voor in, waarvan er uiteindelijk twintig mee mochten doen.

Het scheelde maar weinig of ook het Delftse team had uiteindelijk niet kunnen starten. Zo doken er verschillende softwareproblemen op en brandde de boordcomputer door. In allerijl werd toen een oude boordcomputer opgelapt. Tijdens de race zelf brandde een motorcontroller door, waardoor de beoogde topsnelheid van 450 kilometer per uur niet gehaald werd.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.