China wordt de slimste fabriek van de wereld

Pascal Coppens
Leestijd: 3 minuten

In 2000 maakte China zich klaar om de wereld te overspoelen met goederen. 80 procent van de wereld had destijds de VS als grotere handelspartner dan China. Vandaag is dat nog slecht 25 procent, en 75 procent van alle landen heeft China als grotere handelspartner. Door de toetreding van China tot de Wereldhandelsorganisatie in 2001 werd China de fabriek van de wereld. Lagere lonen, nalevingskosten, heffingen en een ondergewaardeerde munt gaven de fabrieksbazen over heel China de kans om honderd miljoen hardwerkende Chinezen 24 op 7 te laten produceren voor het rijkere Westen. Het ‘Made in China’-label werd synoniem voor China.

Dit is echter niet de echte reden waarom China een exportgrootmacht werd. De drijfveer van China’s industriële productiekracht kwam door haar cultureel verleden. Hoe verklaren we anders dat bijvoorbeeld India, Indonesië of Afrika niet de fabriek van de wereld werd? De fabriekstransformatie die China de laatste dertig jaar kende, heeft vooral te maken met haar businessecosystemen en talent. Naast de acht miljoen technische universitairen die elk jaar in China afstuderen, hielp de 2500 jaar oude cultuur om van elke Chinese fabriek een competitief ecosysteem te maken: duidelijke planning en investering, respect voor autoriteit, collectieve verantwoordelijkheid, waardering voor meesterschap, pragmatische gedrevenheid en goede probleemoplossers.

Shenzhen is het bekendste voorbeeld. Een klein vissersdorp uit de jaren 80 ontpopte zich op veertig jaar tijd tot de grootste en meest geavanceerde elektronicahub ter wereld. Deze nieuwe stad bevorderde de uitbouw van een compleet ecosysteem als toevoerketen voor de fabricage-industrie met talrijke producenten, werkers, technische expertise, assemblagecapaciteit, toeleveranciers en zelfs klanten. De Chinese maakindustrie steunt op een netwerk van noden die allemaal bijdragen tot het proces van productie door samen te werken, te delen en te concurreren. Het resultaat is dat China’s belang in de mondiale productie in sectoren zoals precisie-instrumenten, hoogwaardige machines, smartphones, tot en met wagens is blijven stijgen. Het ‘Made in China’-label is vervangen door ‘Created in China’. Het gevolg is dat zelfs Apple zich niet meer kan lostrekken van China zonder in te boeten op marges of kwaliteit.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.