Je winkelwagen is momenteel leeg!
Industriële robots en servicerobots kunnen veel van elkaar leren
In tegenstelling tot industriële robots zijn servicerobots nog geen proven technology. Bij de ontwikkeling van servicerobots zijn echter enkele aspecten erg belangrijk die ook heel interessant zijn om een nieuwe generatie industriële robots te kunnen ontwikkelen, zoals modulariteit, mobiliteit, flexibiliteit, adaptiviteit, mensachtige vormen, 3D vision en slimme software. Kortom: industriële robots en servicerobots kunnen nog veel van elkaar leren.
Industriële robots hebben hun sporen ruimschoots verdiend, met name in fabrieken om ervoor te zorgen dat een product jarenlang, liefst 24/7, met dezelfde kwaliteit wordt geproduceerd of bewerkt. Denk bijvoorbeeld aan het puntlassen van autodelen of het grijpen en verplaatsen van onderdelen. De technische ontwikkelingen in deze wereld waren tot nu toe voornamelijk gericht op het steeds beter kunnen voorzien in de behoeftes van bedrijven die een kleine productmix leveren in hoge aantallen, zoals binnen de automotive.
Er is een aantal ontwikkelingen in Nederland en de rest van West-Europa die de inzet van een nieuwe generatie industriële robots rechtvaardigt. De eerste ontwikkeling is dat er steeds meer behoefte is aan de productie van een grotere mix in lagere aantallen. De tweede ontwikkeling is de vergrijzing van de bevolking waardoor goede arbeidskrachten steeds schaarser worden. De derde ontwikkeling is al langer gaande: de concurrentie van de lagelonenlanden.
Login
Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.
