Zijn we voorbereid op disruptieve tijden?

Biba Visnjicki
Leestijd: 3 minuten

In maart vorig jaar plaatste Volkswagen-topman Herbert Diess een selfie op Linkedin met Jeff Bezos. Diess schreef dat hij ‘ernaar uitkeek om de toekomst vorm te geven’ met zijn Amazon-vriend. In dezelfde maand kondigden ’s werelds grootste autofabrikant en ‘The Everything Store’ aan dat ze een industriële cloud voor de 122 vestigingen van Volkswagen zouden creëren, met de bedoeling het platform beschikbaar te stellen voor zijn wereldwijde ecosysteem. De langetermijnambitie van de autofabrikant is om zijn toelevernetwerk – meer dan dertigduizend locaties van meer dan vijftienhonderd leveranciers en partners – te integreren in een industriële cloud die zich over de hele wereld uitstrekt. Twee weken later lanceerden BMW en Microsoft een soortgelijk initiatief met hun Open Manufacturing Platform.

Het is duidelijk: we zijn getuige van de opkomst van productieplatforms die grote invloed zullen hebben op productie- en logistieke processen. Voor sommigen klinkt dit misschien futuristisch en ver weg, maar het gebeurt nu echt. Volledige productielijnen, locaties en systemen worden onderling verbonden via productieplatforms. Wat betekent het eigenlijk?

Op korte termijn moeten organisaties ervoor zorgen dat de digitale architectuur van hun productieomgeving – de digitale backbone – geschikt is voor optimaal gegevensbeheer en autonome activiteiten. Op de langere termijn moeten ze hun eigen digitale strategieën definiëren die hen zullen sturen naar nieuwe organisatiestructuren, productieprocessen met een flexibele schaal en reikwijdte, en een nieuwe rol in de digitale toeleverketen.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.