Winnende groene producten

Marc Engels is algemeen directeur van het FMTC.

Leestijd: 2 minuten

2010, een nieuw jaar. Kopenhagen is mislukt, maar de groene gedachte is alomtegenwoordig in de media. Vlaanderen is in de ban van de aanstaande sluiting van Opel Antwerpen en de productie van elektrische wagens wordt opgevoerd als de ideale oplossing. Een nieuw nummer van IEEE Spectrum valt in de bus. Elk jaar bekijkt de redactie van een aantal technologieprojecten of ze winnaars zijn of niet. Een van de verliezers van 2010 is een elektrische wagen, namelijk de Chevrolet Volt van GM. Dit moet ik lezen!

De Chevrolet Volt is een plug-inhybride die vanuit een stel lithiumionbatterijen door een elektrische motor wordt aangedreven. Een benzinemotor en een generator produceren elektriciteit om het bereik te vergroten tot meer dan 450 km. Prachtige technologie dus, waarom zou dit falen? Wel, lithiumionbatterijen zijn duur en drijven het prijskaartje sterk op. Zo hoog dat de meerprijs onmogelijk kan worden terugverdiend op de levensduur van de wagen, zo stelde een studie van de Carnegie Mellon-universiteit.

De moraal is dat een product van de toekomst weliswaar groen zal zijn, maar niet elk groen product een toekomst heeft. Ook in de 21ste eeuw zullen kosten, productiviteit, betrouwbaarheid en aantrekkelijkheid evenzeer een rol spelen in het succes van een product, net als voorheen. Dit geldt niet enkel voor auto‘s, maar ook voor huishoudelijke toestellen, computers, telefoons en productiemachines.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.

Gerelateerde artikelen