Wetgeving elektromotoren 2023: Wat komt eraan?
Elektromotoren nemen wereldwijd circa 45 procent van het stroomverbruik voor hun rekening en alleen al in Europa zijn er ruim acht miljard exemplaren in gebruik. De aangescherpte Europese regelgeving voor het ecologisch ontwerp werd van kracht in juli 2021 en hierin zijn nieuwe normen voor de energiezuinigheid van motoren en aansturingen vastgelegd. De tweede fase van deze wetgeving zal op 1 juli 2023 in werking treden en hierdoor krijgen de nieuwe regels een nog grotere reikwijdte.

‘De Europese Unie heeft bepaalde doelstellingen wat betreft duurzaamheid en efficiëntie en daarom kreeg verordening 2019/1781 een update in juli 2021’, weet Marek Lukaszczyk, marketingmanager voor Europa en het Midden-Oosten bij motor- en aandrijvingfabrikant Weg. ‘Volgens deze verordening moeten elektromotoren en variabele toerenregelingen verplichte minimale energieprestaties leveren. Energie-efficiëntie verwijst naar de verhouding tussen de mechanische output en de elektrische input. De normen voor de energie-efficiëntie zijn ingedeeld in internationale IE-klassen, waarbij IE1 – standaard efficiëntie – het laagste en IE4 – super premium efficiëntie – momenteel het hoogste niveau is, terwijl er nog aan IE5 wordt gewerkt.’
Vanaf juli 2021 moeten alle 3-fase motoren met een vermogen van 0,75kW tot 1000kW aan de IE3-norm voor premium efficiëntie voldoen. Lukaszczyk: ‘Voor het eerst vallen ook de variabele toerenregelingen die voor de betreffende motoren zijn voorgeschreven onder de wetgeving, waardoor ook zij hun eigen IE2-normen moeten vervullen.’
In 2023 moeten nieuwe motoren op de Europese markt met een opgegeven vermogen van 75 kW tot 200 kW aan IE4 voldoen, waardoor de EU wereldwijd als eerste vereist dat bepaalde motoren qua efficiëntie de IE4-norm vervullen. ‘Eenfasemotoren met vermogens vanaf 0,12 kW moeten volgens de nieuwe wetgeving tenminste de IE2-normen halen’, aldus Lukaszczyk.
De eisen aan de productinformatie over motoren en aansturingen veranderen ook in 2023. ‘Het wordt namelijk verplicht extra informatie over de efficiëntieniveaus bij diverse toerentallen, belastingen en draaimomenten te verstrekken’, zegt Lukaszczyk, ‘zodat technici de efficiëntie in hun hele systeem en tijdens alle processen kunnen optimaliseren.’
Als gebruikers hun motoren en aansturingen nu upgraden, kunnen ze hun activiteiten al verduurzamen vooruitlopend op de veranderingen. ‘Bovendien profiteren ze op de lange termijn van de financiële voordelen vanwege de verhoogde efficiëntie’, benadrukt Lukaszczyk. ‘Energie vormt een aanzienlijk deel van de totale levensduurkosten van een motor, dus als klanten nu in een efficiëntere motor of aansturing investeren, is dat qua kosteneffectiviteit een betere keuze.’