Wat betekent een Fem-consultant voor zijn concurrenten?

Helger van Halewijn is eigenaar van Physixfactor.

Leestijd: 2 minuten

In het speelveld van Fem-softwarepakketten heeft elk merk zijn plussen en minnen. Over het algemeen schaft een bedrijf een of enkele modules aan die het kan gebruiken voor zijn product- of procesontwikkeling. Het spreekt voor zich dat deze modules veelal worden toegepast in de core business van het productfolio. De kosten van een Fem-pakket of -modules zijn over het algemeen serieus en normaal gesproken moeten bedrijven een reservering maken per jaar voor licentiekosten, upgrades en ondersteuning. Ingenieursbureaus die veelvuldig gebruikmaken van Fem-software voor hun projecten en meerdere licenties hebben, kiezen zeer bewust welke modules ze aanschaffen.

De meest gebruikte modules bewegen zich op het gebied van mechanica (stress, trillingen, niet-lineair materiaalgedrag), warmte (warmteprofielen, diffusie etc.) en stromingsanalyse (laminair, turbulent, microfluidics, mengen etc.). De eerste van deze modules, de mechanica, kan al lastig worden als je bijvoorbeeld hyperelastische materialen moet simuleren, zoals rubbers en siliconen materialen. De laatste module is een notoir lastige toepassing waar nogal wat ervaring en deskundigheid wordt vereist om het probleemloos op bijvoorbeeld turbulente stromingen of turbines toe te passen.

Stel er komt een opdracht binnen waarbij een Fem-analyse noodzakelijk is om een nieuw design te analyseren. En stel dat de Fem-analyse juist een expertisegebied verlangt waar de modules niet van in huis zijn? Wat doe je dan? Een nieuwe, dure module aanschaffen met de kans dat maar een keer te gebruiken? Of een concurrent benaderen die wel de analyse kan leveren en tijdelijk een onderdeel wordt van je projectteam?

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.