Wagenborg bestelt tweede golfcompensatieplatform bij Barge Master
Het Schiedamse Barge Master mag een tweede golfcompensatieplatform leveren aan rederij Wagenborg. Het BM-T40-platform is bedoeld voor de Kasteelborg, een bevoorradingsschip dat is omgebouwd tot walk to work-schip. De Kasteelborg wordt onder een zesjarig contract met de Nederlandse Aardoliemaatschappij en Shell UK ingezet voor het onderhoud aan de tientallen onbemande platforms in Nederlandse als Britse wateren.
De Kasteelborg vormt een koppeltje met Kroonberg. Dat schip is al uitgerust met een golfcompensatieplatform van Barge Master. De kraan op dat platform kan nu 330 dagen per jaar worden gebruikt. Zonder BM-T40 was dat 180 dagen per jaar. ‘De kraan werkt als een zonnetje bij golfslag van drie meter hoog’, aldus Haije Stigter van Onegas/Shell.
De hydraulisch gestuurde oplossing van Barge Master kan 95 procent van de deining compenseren. Hoe werkt het? Er zijn zes vrijheidsgraden die moeten worden gecompenseerd. Door het vaartuig te verankeren aan het platform vallen er drie weg: de lineaire bewegingen in het horizontale vlak en de rotatie om de z-as. De verstoringen in de andere drie richtingen vangt de Barge Master op met drie hydraulische actuatoren van Bosch Rexroth. Met motion reference units bepaalt het systeem de grootte en de richting van de afwijking. Dat wordt vertaald naar een tegenbeweging die de cilinders overbrengen op een driehoekige platform waarop de kraan of de last ligt.