Vriend of vijand?

Alexander Pil is hoofdredacteur van Mechatronica.

Leestijd: 3 minuten

Van oudsher ben ik een linkse stemmer. Al sinds mijn stemgerechtigde leeftijd zet ik trouw een kruisje boven een van de linkse lijsten. Je zou dus verwachten dat ik het beste voor heb met de arbeiders. Dat is ook zo, maar de laatste tijd kies ik niet meer automatisch partij voor de ’werkende klasse‘.

Neem nou de situatie bij Nedcar. U weet, Mitsubishi stopt vanaf 2013 met de productie van auto‘s in het Limburgse Born. De Japanse autofabrikant zegt door ’het sterk fluctuerende werkgebied‘ geen goede oplossing te kunnen vinden voor Nedcar in zijn wereldwijde productienetwerk. Een weinig zeggend statement maar het gevolg is wel dat de banen van zo‘n vijftien honderd werknemers op de tocht staan. Mocht het inderdaad tot een massaontslag komen, is dat natuurlijk heel triest voor de betrokkenen en een drama voor de regio.

Hoe reageerden de Nedcar-werknemers op de problemen bij hun bedrijf? Met acties en stakingen. Boos personeel blokkeerde de ingang met Colts en Outlanders en nam de sleutels mee. De vakbonden rolden over elkaar heen met gebalde vuisten en dreigende taal. ‘Schande!’, ‘Volstrekt onacceptabel!’ Eind mei volgde de zoveelste stakingsronde omdat het management van Nedcar een ultimatum van de vakbonden had laten verlopen.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.