Voedingsmiddelenindustrie nog in eerste fase digitalisering
Digitale transformatie verandert de voedingsmiddelenindustrie enorm snel en biedt binnen deze sector veel mogelijkheden. Het is zelfs zo dat we in de komende vijf jaar meer veranderingen gaan zien op het gebied van verpakte producten dan in de afgelopen vijftig jaar. In 2020 zijn er drie miljard nieuwe consumenten, die samen goed zijn voor acht miljard dollar extra omzet. Dit zorgt voor grote uitdagingen bij bedrijven die net beginnen met het implementeren en standaardiseren van digitalisering. Grote bedrijven binnen de voedingsmiddelenindustrie moeten het digitaliseringsproces versnellen om concurrerend te blijven. Dit blijkt ook uit het onderzoek naar digitalisering in de voedingsmiddelenindustrie van Siemens PLM Software.

In het rapport wordt uitgelicht dat er diverse trends in de voedingsmiddelenindustrie zijn gesignaleerd. Er is meer vraag naar gezonde maaltijden en dranken en gepersonaliseerde producten, maar ook een toename van de wettelijke vereisten op het gebied van kwaliteit en procedures. Daarnaast is er een grotere druk om prijsmarges te behouden. Naast deze trends laat het onderzoek ook uitdagingen zien zoals seizoensgebonden vraag, verschillende voorraadbeheersystemen, complexe productieplanning en de omvang van industriële productie.
Een ander belangrijk onderwerp in de sector is voedselveiligheid. Hierbij kan industrie 4.0 een belangrijke rol spelen dankzij de specifieke tools. Met deze tools kunnen fabrikanten de herkomst van producten traceren en potentiële risico’s reduceren.
Organisaties moeten een hoge prijs betalen voor de inzet van deze complexe tools. ‘Het is van cruciaal belang voor bedrijven om de mogelijkheden van Industrie 4.0 goed in te zetten om de concurrentie voor te blijven’, aldus Nick Lefevre, sales executive bij Siemens PLM Software. ‘Steeds ‘slimmere’ ervaringen en producten veranderen de voedingsmiddelenindustrie. Digitalisering kan bedrijven onbeperkte mogelijkheden bieden, waardoor ze voldoen aan de toenemende vraag naar innovatie van de consument, zoals meer smaken en innovatieve verpakkingen.’ Digitale transformatie moet daarom een topprioriteit zijn op de agenda van alle bedrijven in de voedingsmiddelenbranche.
Het grootste potentieel van digitalisering voor de voedingsmiddelenindustrie zit in de mogelijkheid om productdetails virtueel weer te geven, zodat deze moeiteloos kunnen worden gedeeld met verschillende afdelingen binnen de fabriek. Dit biedt de meeste mogelijkheden voor organisaties met een breed en gevarieerd productportfolio of met een groot productievolume.