Voedingsmiddelenindustrie nog in eerste fase digitalisering

Alexander Pil
Leestijd: 2 minuten

Digitale transformatie verandert de voedingsmiddelenindustrie enorm snel en biedt binnen deze sector veel mogelijkheden. Het is zelfs zo dat we in de komende vijf jaar meer veranderingen gaan zien op het gebied van verpakte producten dan in de afgelopen vijftig jaar. In 2020 zijn er drie miljard nieuwe consumenten, die samen goed zijn voor acht miljard dollar extra omzet. Dit zorgt voor grote uitdagingen bij bedrijven die net beginnen met het implementeren en standaardiseren van digitalisering. Grote bedrijven binnen de voedingsmiddelenindustrie moeten het digitaliseringsproces versnellen om concurrerend te blijven. Dit blijkt ook uit het onderzoek naar digitalisering in de voedingsmiddelenindustrie van Siemens PLM Software.

In het rapport wordt uitgelicht dat er diverse trends in de voedingsmiddelenindustrie zijn gesignaleerd. Er is meer vraag naar gezonde maaltijden en dranken en gepersonaliseerde producten, maar ook een toename van de wettelijke vereisten op het gebied van kwaliteit en procedures. Daarnaast is er een grotere druk om prijsmarges te behouden. Naast deze trends laat het onderzoek ook uitdagingen zien zoals seizoensgebonden vraag, verschillende voorraadbeheersystemen, complexe productieplanning en de omvang van industriële productie.

Een ander belangrijk onderwerp in de sector is voedselveiligheid. Hierbij kan industrie 4.0 een belangrijke rol spelen dankzij de specifieke tools. Met deze tools kunnen fabrikanten de herkomst van producten traceren en potentiële risico’s reduceren.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.