Vijf tips om de digitale transformatie te versnellen

Door de coronacrisis is bij heel wat bedrijven het kwartje gevallen. De digitale transformatie is een must. Mick Mancuso van Rockwell doet vijf aanbevelingen hoe je dat traject kunt vormgeven, ook tijdens deze pandemie.

Alexander Pil
12 februari 2021

Bedrijven hebben tijdens de Covid-19-pandemie hun acceptatie van digitale productie vergroot, en daar komen ze zeker niet op terug. ‘We zagen een kleine pauze toen de uitbraak verschillende delen van de wereld trof’, zei Mick Mancuso, directeur Connected Enterprise Operations bij Rockwell Automation op een online persconferentie tijdens het Automation Fair At Home-evenement van het bedrijf. ‘Nu zien we alleen maar versnelling. Het is nu een zakelijke noodzaak.’

Rockwell ziet veel interessante scenario’s rond het gebruik van augmented reality.

Drie trends

Mancuso leidde oorspronkelijk de digitale transformatie bij Rockwell zelf. Nu deelt hij die expertise en de geleerde lessen met klanten om hen te helpen bij hun digitaliseringsreis. Mancuso ziet drie belangrijke trends die zich tijdens de pandemie voordoen.

Ten eerste willen meer bedrijven hun thuiswerkende personeel veilig verbinden. ‘Het blijkt dat de productie al in de richting van social distancing bewoog’, aldus Mancuso. ‘Of het nu it-, operations- of engineeringmensen waren, ze wilden al verbinding kunnen maken met de fabriek en de productie kunnen runnen, zelfs vanuit huis. Dat moet natuurlijk op een veilige manier gebeuren. En ze willen bovendien kunnen zien hoe het op de productievloer gaat.’

De tweede trend is een aanhoudende vraag naar automatisering. ‘Er komen nieuwe assets en nieuwe datapunten online’, legde Mancuso uit. ‘Die worden allemaal verbonden met de onderneming.’

En ten derde is er het idee van veerkracht in de toeleverketen. ‘De pandemie legde enkele hiaten in de ketens bloot’, zei Mancuso. ‘Inmiddels is er in sommige bedrijfstakken een toename van de vraag. Daardoor is de digitale transformatie in een stroomversnelling geraakt.’

Vijf tips

Mancuso deelde vijf aanbevelingen voor de versnelling van een digitale transformatie tijdens de coronaviruspandemie. Ten eerste, zorg ervoor dat er steun is vanuit het management. ‘We zien dat leidinggevenden meer betrokken raken’, zei Mancuso. ‘Misschien was er vóór de pandemie al een vloedgolf aan steun voor digitalisering, maar nu is het belangrijk dat leidinggevenden erbij betrokken worden, want zo’n transformatie gaat echt over de bedrijfscultuur.’ Wanneer leidinggevenden aan de zijlijn blijven staan, kan het gebeuren dat de implementatie zich louter richt op de technologie zelf of dat er silo’s ontstaan. ‘We zien echte zwaargewichten binnen de organisatie, soms zelfs de ceo’s, betrokken raken.’

De tweede tip: bouw een multidisciplinair team. ‘Bedrijven bewogen zich voor de coronacrisis al in deze richting, maar er waren barrières en silo’s’, aldus Mancuso. ‘Door de pandemie zijn veel van die barrières weggenomen. Iedereen heeft heel snel de koppen bij elkaar gestoken om die digitale transformaties te realiseren. Experts uit de it- en ot-hoek zouden in hetzelfde team moeten zitten.’

Ten derde, stel een plan op. Dat klinkt triviaal, maar ‘een plan blijft erg belangrijk’, vindt Mancuso. ‘Wat nu anders is, is dat strategieën zorgvuldig moeten worden uitgedacht, ook al proberen bedrijven snel te handelen en zich snel aan het nieuwe normaal aan te passen. Wat zijn de belangrijkste zakelijke drijfveren? Verandermanagement is een groot ding, vooral in de productie. Het hebben van dat verandermanagementplan is cruciaal want het succes van de transformatie wordt bepaald door de acceptatie van werknemers.’

Mancuso’s vierde aanbeveling gaat over veilige ot-omgevingen. ‘Het beveiligen van de ot-omgeving is nog nooit zo belangrijk geweest’, benadrukte Mancuso. ‘De gevaren liggen om de hoek. Of het nu gaat om it of ot, cyberdreigingen blijven bestaan en worden alleen maar sterker. Verzeker je dus van een veilige omgeving. Meestal hebben ot-omgevingen hun eigen netwerken en andere businessprioriteiten. Je kunt je echter geen netwerkstoring veroorloven, zeker niet als je 24×7 actief wilt zijn.’

Het vijfde, en laatste, punt is zorgdragen voor de juiste technologie en partners. ‘Nu we zijn getroffen door deze pandemie, is het hebben van de juiste technologie en goede partners voor veel bedrijven een accelerator gebleken’, aldus Mancuso. Voorheen waren er veel interne activiteiten waarbij teams diepgaande analyses deden. ‘Nu is het heel belangrijk geworden om dat technologiestukje goed te krijgen en de juiste partners erbij te betrekken. Mensen zijn op zoek naar toekomstbestendige technologieën. Het vermogen hebben om te schalen is ook erg belangrijk. Bedrijven kijken naar platformgebaseerde technologie om de integratie-inspanning te minimaliseren en de schaalbaarheid te maximaliseren. De juiste externe partner kan helpen om eventuele hiaten in hun kennis op te vullen. Bij het kiezen van een partner gaat het om snelheid, snelheid en snelheid – je wilt iemand die de technologie kent en ook weet hoe je de zaken voor elkaar krijgt.’

Augmented reality

Digitale transformatie geeft inzicht in de productieactiviteiten. ‘Er zijn manieren om snel aan de slag te gaan, bijvoorbeeld met een iot-platform’, weet Mancuso. ‘Een andere manier is met een connected werknemer. Stel je voor dat je iemand in het veld hebt die niet je meest ervaren kracht is. Laat die via augmented reality verbinding maakt met een ervaren rot, waar ook ter wereld. Het is zeer waardevol om op die manier te kunnen communiceren en om dat op te nemen en te delen binnen de organisatie. We zien veel meer interessante scenario’s rond het gebruik van augmented reality-tools.’

‘Als je nadenkt over hoe je je technologie toekomstbestendig kunt maken, kies dan voor een platformgebaseerde aanpak’, vervolgde hij. ‘Je kunt lokale oplossingen vinden voor al je problemen, maar holistische platforms kunnen worden toegepast op verschillende gebruiksscenario’s – van werkinstructies of basisanalyses tot kwaliteitscontrole.’

Mancuso kan het belang van digitale transformatie niet genoeg benadrukken. ‘In het prille begin van de pandemie vroegen bedrijven zich nog weleens af of dit hen echt zou gaan helpen of niet’, besloot hij zijn voordracht. ‘Ze begrijpen nu dat ze in een andere omgeving werken en dat ze verbonden en geïnformeerd moeten zijn. Er is geen andere keus.’