VDL Steelweld sleept voor ruim 100 miljoen aan orders binnen
Na de mega-order voor Jaguar Land Rover eind 2010 heeft VDL Steelweld opnieuw grote opdrachten binnengehaald. De specialist in productieautomatiseringssystemen ontving de afgelopen tijd orders van Jaguar, Volvo, Ford en Daf. Tezamen hebben ze een waarde van meer dan 100 miljoen euro.
Voor Jaguar mag VDL Steelweld de productieautomatiseringslijnen voor de complete carrosserie van meerdere modellen leveren. In de loop van dit jaar levert en plaatst het Bredase bedrijf de robotlijnen in West-Midlands, Groot-Brittannië. Het gaat om een turn-keylevering, vanaf de engineering om het productontwerp en de productiemethodieken optimaal op elkaar af te stemmen, tot en met het trainen van productie- en onderhoudspersoneel voor de nieuwe lijnen.

Volvo in Gent is al jaren een belangrijke klant voor VDL Steelweld. De autofabrikant heeft aangekondigd zijn capaciteit te verhogen en de Volvo S60, die voorheen alleen in België werd geproduceerd, nu ook in Zweden te gaan maken. Voor de fabriek in Zweden zal VDL Steelweld de productielijnen voor de zijwanden produceren. Daarnaast wordt de productielijn van de zijwanden van de Volvo S80 verplaatst en opnieuw ingericht om ruimte te creëren in de fabriek. Afgelopen november is VDL Steelweld met deze projecten gestart en de lijnen worden deze zomer opgeleverd.
In december 2011 ontving VDL Steelweld orders van Ford Genk, België, en Ford Valencia, Spanje. Voor de productielocatie in België levert VDL Steelweld productielijnen voor de closure-delen van de nieuwe Ford Mondeo zoals deuren, kofferdeksel, motorkap en spatborden. Tevens gaat VDL Steelweld een nieuwe hanging-lijn inrichten. Op deze lijn zullen in de toekomst ook de modellen Galaxy en S-Max worden geproduceerd. Voor de Spaanse locatie richten de Bredanaren twee hanging-lijnen in voor nieuwe modellen. Het gaat hierbij om een integratie in de bestaande productielijnen. Een uitdagend project, aldus VDL, omdat de productie van het huidige model zoveel mogelijk moet doorlopen. Het ombouwen en testen van de lijn vindt dan ook plaats in de weekenden binnen een tijdspanne van maximaal 36 uur.
Eind 2011 ontving VDL Steelweld ten slotte een order van Daf Westerloo in België voor de automatisering van een plasma cutting-cel. Hiermee worden delen uit de carrosserie op maat gesneden. Ook dit automatiseringsproject moet van de zomer zijn afgerond.