VDL scoort miljoenenorder voor nieuwe AGV’s
De Eindhovense VDL Groep heeft een miljoenenorder ontvangen voor de levering van 22 automatisch gestuurde voertuigen voor de Rotterdamse ECT Delta Terminal. De AGV‘s worden ingezet bij het transport van zeecontainers in haventerminals. Vanaf oktober zal VDL de eerste voertuigen opleveren. ECT heeft een optie genomen op nog eens 62 AGV‘s.
Op verzoek van ECT heeft VDL in twaalf maanden een nieuwe generatie elektrisch aangedreven dieselhybride AGV‘s ontwikkeld en geproduceerd. De VDL-onderdelen Containersystemen, Advanced Public Transport Systems en Steelweld hebben hiervoor hun kennis en productietechnieken gebundeld. Bij de ontwikkeling lag de focus op kostenreductie en een verbeterde betrouwbaarheid met zo min mogelijk belasting van het milieu.

Kenmerkend voor de VDL-AGV is de modulaire opbouw. Het flexibele ontwerp zorgt er volgens de fabrikant voor dat bij een defect of slijtage van technische componenten alleen het betreffende component vervangen hoeft te worden. Het nieuwe voertuig is zo gebouwd dat ook nieuwe technieken zoals inductie en waterstofaandrijvingen of GPS-navigatie zonder grote aanpassingen kunnen worden ingebouwd. Daarnaast maakt de modulaire opbouw het mogelijk om het voertuig makkelijk aan te passen aan de wensen van klanten, aldus VDL.
ECT en VDL werken al langer samen. Zo leverde VDL zijn eerste AGV al in oktober 2011 aan ECT. Dat voertuig was al in staat om zonder chauffeur volledig computergestuurd zeecontainers tot ongeveer veertien 14 meter lang te transporteren. De AGV kan maar liefst 70 ton aan en beweegt zich voort met een maximum snelheid van 21 km/u. Voor de aandrijving is gekozen voor een gezamenlijk ontwikkeld elektrisch aandrijfsysteem van Siemens. Een kleine dieselmotor zorgt voor de aandrijving van een generator die vervolgens kracht geeft aan de elektrische motoren. Wanneer piekvermogen nodig is, zorgen ultracondensatoren voor extra energie.