VDL Nedcar ontvouwt toekomstplannen in e-auto-assemblage
BMW heeft VDL Nedcar de opdracht gegeven een elektrische versie van de Mini Cabrio te produceren. Het gaat om een beperkte oplage van 999 exemplaren, maar het is ‘een blijk van vertrouwen in de elektrische competenties van VDL’, aldus een persbericht. VDL is tevens in gesprek met andere automerken; de onderhandelingen met de Duitse start-up Electricbrands voor de productie van een e-stadsauto en een e-camper zijn in een vergevorderd stadium.
Sinds in 2020 bekend werd dat BMW de productie van een aantal Mini-modellen bij VDL staakte, is de Bornse autobouwer op zoek naar nieuwe opdrachtgevers. Het is op dat vlak al even stil, nadat eerder gesprekken met onder meer het Amerikaanse Canoo en Rivian op niets uitdraaiden. Nu breekt Nedcar door de onzekerheid met een positief signaal: ‘een ding is zonneklaar: VDL Nedcar blijft voortbestaan’, zo schrijft het bedrijf.

Nedcar gaat zich toeleggen op de seriematige assemblage van elektrische voertuigen voor verschillende opdrachtgevers. Met de oprichting van het Mobility Innovation Centre (MIC) ontplooit het bovendien nieuwe activiteiten op het gebied van design, elektrificatie, connectiviteit, autonoom rijden en systemen. Met de ontwikkeling van een demolijn voor de assemblage van zware en complexe batterijpakketten wil MIC het kloppend hart worden van een batterij-ecosysteem dat de elektrificatie van Nederland moet versnellen.
Daarnaast is Nedcar onlangs gestart met het rijklaar maken van nieuwe auto’s. Daar is volgens het bedrijf in de automobielbranche veel vraag naar. Ten slotte kijkt Nedcar naar de mogelijkheden om zusterbedrijven uit de VDL Group te verplaatsen naar Born. Dit om ‘de continuïteit van de bedrijvigheid en de daaraan verbonden werkgelegenheid bij VDL Nedcar langjarig te waarborgen.’