Vanderlande eerste testcase voor Avular
Avular en Vanderlande zijn een samenwerking aangegaan. De Eindhovense startup gaat zijn dronebesturingstechnologie en zijn Verax IR-navigatiesysteem testen op de Fleet-agv’s van het Veghels bedrijf. Dat innovatieve bagageafhandelsysteem zal Vanderlande onder meer inzetten op de vliegvelden van Lelystad en Rotterdam-Den Haag in plaats van de gebruikelijke bagagebanden en sorteeroplossingen. Door de inbreng van automatisch geleide voertuigen verwacht Vanderlande die projecten sneller te kunnen realiseren en het energieverbruik te kunnen halveren in vergelijking met traditionele afhandelsystemen.

Voor Avular is de samenwerking een eerste testcase. Sinds kapitaalschieter Lumipol half april 1,5 miljoen euro investeerde, is het bedrijf namelijk meer dan alleen een dronespecialist. Die koerswijziging heeft twee redenen. Omdat industriële partijen allemaal andere sensoren onder hun drone willen hangen, heeft Avular een modulaire drone ontwikkeld met standaard een serie ingangspoorten waarin gebruikers allerlei verschillende modules kunnen prikken; de ene dag een hyperspectraalcamera, de volgende dag een fijnstofmeter. ‘De Aerial Curiosity is modulair, zowel in hardware als in software’, stelt Yuri Steinbuch van Avular. ‘Softwarematig is het vaak lastig om een andere camera aan een drone te hangen, maar de Aerial Curiosity kun je eenvoudig zelf programmeren en er zelf applicaties voor ontwikkelen.’
De tweede trend die Avular zag, is dat de dronemarkt weliswaar groter wordt, maar de markt voor mobiele robots nog veel harder groeit. Daarop wil het bedrijf aanhaken met zijn Curiosity Core. Het brein van zijn drones kan namelijk ook uitstekend worden gebruikt om robots aan te sturen. Die technologie gaat Avular testen in de Fleet-agv’s.
Daarnaast worden de Vanderlande-karretjes uitgerust met het Verax IR-navigatiesysteem van Avular, waar inmiddels een patent voor is ingediend. Die lokalisatietechnologie werkt op basis van lichtbakens. De robot moet minimaal drie van die ‘vuurtorens’ zien om zijn positie en oriëntatie te bepalen. Steinbuch: ‘Vanderlande is vooral gecharmeerd van de schaalbaarheid van ons systeem. Het maakt niet uit of je met één robot werkt of met tienduizend. Je kunt immers met honderden robots tegelijk naar hetzelfde baken kijken.’
Het samenwerkingsproject is net van start gegaan. Over twee maanden hoopt Avular een eerste demo te kunnen geven dat zijn technologieën in de praktijk bij Vanderlande werken.