UT bundelt krachten met industrie voor stillere vliegtuigen

Alexander Pil
Leestijd: 1 minuut

Met het toenemende vliegverkeer en de druk op de leefbaarheid groeit de behoefte aan stille vliegtuigen. Daarom heeft de UT samen met de Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer, het Netherlands Aerospace Centre (NLR) en de stichting German-Dutch Wind tunnels een consortium opgericht, dat werkt aan het ontwerp en de ontwikkeling van nog stillere vliegtuigen.

Met de ontwikkeling van turbofanmotoren zijn nieuwe vliegtuigen de afgelopen jaren al een stuk stiller geworden. De meeste winst kan nu worden behaald bij het verminderen van het vliegtuigromplawaai, veroorzaakt door de luchtstroming langs onder meer de vleugels, de bevestigde kleppen en het landingsgestel. Uitdaging voor vliegtuigontwerpers hierbij is het ontwikkelen van stillere alternatieven die dezelfde of betere prestaties leveren en tegelijkertijd minstens even veilig en zuinig zijn.

Bij de ontwikkeling is het belangrijk om gedurende het ontwerpproces goed te kunnen testen wat de geluidsproductie van nieuwe stille vliegtuigconcepten is. Vanwege de enorme economische belangen is het essentieel dat de windtunneltests van schaalmodellen van deze concepten zo goed mogelijk overeen komen met de prestaties van volledige vliegtuigen onder echte vliegomstandigheden. De partners in het recent opgerichte consortium bundelen hun expertise en faciliteiten om de uitkomsten van de tests zo goed mogelijk te laten aansluiten op de praktijk.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.