Universiteit Twente test gidsrobot op Schiphol
Universiteit Twente ontwikkelt samen met zes andere Europese partners een gidsrobot voor KLM-passagiers op Schiphol. Na ruim twee jaar van bouwen en programmeren startte deze week de eerste test met deze Spencer-robot op de luchthaven. De robot helpt KLM om overstappende passagiers op de drukke luchthaven zo snel en efficiënt mogelijk van de ene naar de ander gate brengen. Hij beschikt over gedetailleerde plattegronden van het vliegveld en laserogen waarmee de robot onder meer afstanden kan meten.
Dagelijks missen veel reizigers hun aansluitende vlucht door bijvoorbeeld vertragingen, te korte overstaptijden, problemen met het vinden van de weg of taalbarrières. Spencer moet deze problemen terugdringen. De ontwikkelaars hebben de robot zo geprogrammeerd dat hij niet door groepen mensen heen rijdt, maar netjes wacht als er een grote groep voorbij komt. Ook controleert Spencer of alle mensen die de robot volgen nog in de buurt zijn, zodat er niemand wordt achtergelaten.
De UT-vakgroep Human Media Interaction van Vanessa Evers onderzoekt welk gedrag van Spencer door de passagiers als sociaal acceptabel wordt gezien. Spencer moet in staat zijn om groepen te herkennen, moet rekening houden met groepsgedrag en obstakels zoals bagagetrolleys herkennen. Daarnaast zal Spencer ook proactief inspelen op onvoorziene situaties. ‘Bij het gedrag van Spencer moet je denken aan de snelheid waarmee de robot rijdt, de afstand van de robot ten opzichte van groepen mensen en zijn houding in sociale situaties op het vliegveld’, zegt UT-promovendus Michiel Joosse, die meewerkt aan de ontwikkeling van de robot. ‘Zo moet de robot bijvoorbeeld wachten tot er een grote groep voorbij komt en moet de robot controleren of de mensen die volgen, nog in de buurt zijn. We hebben inmiddels een grote stap gezet naar een autonome gidsrobot op Schiphol.’
Michel Pozas, vicepresident Customer Innovation & Care bij Air France-KLM, is enthousiast over het project: ‘De komst van robotica is voor ons een belangrijke ontwikkeling, waar we op voorbereid zijn en ook mee willen testen. KLM is van mening dat robotica de komende jaren een toenemende impact zal hebben op de luchtvaart. Op verschillende vlakken zijn we bezig met technische tests, waarmee we willen achterhalen hoe en of robotica past in onze processen.’
De tests worden tot en met 4 december in het Schengengedeelte van de luchthaven uitgevoerd. Hierbij zijn nog geen passagiers betrokken. In maart volgend jaar vinden er nieuwe, openbare tests en demonstraties plaats met de vernieuwde robot.
Het driejarige Spencer-project is in 2013 gestart en mede gefinancierd door de Europese Commissie. De EU draagt zo’n 3,2 miljoen euro bij aan het project. Het totale budget is 4,3 miljoen euro. Het Zwitserse bedrijf Bluebotics bouwde de robot voor eindgebruiker KLM. Naast de UT zijn de projectpartners de Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, de Technische Universität München, Centre National de la Recherche Scientifique in Toulouse, RWTH Aachen en De Zweedse Örebro University.