Tweede order Van Oord voor Demcon Unmanned Systems
Rond bagger- en andere maritieme werken voert Van Oord hydrografische inspecties uit voor het nauwkeurig inmeten van onder meer het bodemprofiel. Vanwege ruimte- of milieubeperkingen zijn bemande schepen (peilboten) niet overal inzetbaar, zoals in bouwkuipen, drinkwaterbassins en natuurgebieden. Demcon Unmanned Systems, onderdeel van technologieontwikkelaar en -producent Demcon, ontwikkelt daarvoor robuuste, onbemande en autonoom varende inspectieplatformen. Recent heeft Van Oord een order voor een tweede platform geplaatst.

Kleine onbemande en autonome vaartuigen maken het mogelijk om activiteiten op afstand, kostenefficiënt, geautomatiseerd en gedigitaliseerd uit te voeren. Demcon ontwikkelt daar onbemande (zelf)varende platformen voor, met een intelligente besturing. Het hanteert een gestandaardiseerde systeemarchitectuur en ontwikkelt algoritmes en software voor de autonome besturing en realtime, on-board sensorfusie en dataverwerking. ‘De besturing van ons platform is zeer precies, mede dankzij onze navigatietechnologie en ons gepatenteerde positioneringssysteem’, vertelt Fedor Ester, directeur van Demcon Unmanned Systems. ‘Het modulaire platform is volledig aan te passen naar de integratie-eisen of systeemwensen van de gebruiker, voor uiteenlopende toepassingen en omgevingen.’
Voor maritieme aannemer Van Oord bouwde Demcon afgelopen jaar een nieuw robuust en compact, elektrisch aangedreven onbemand inspectieplatform van slechts 2,5 meter als alternatief voor bemande kleine peilboten van circa 8 meter. Met betrekking tot de datakwaliteit doet het systeem ook niet onder voor bestaande middelen; onlangs certificeerde Rijkswaterstaat het systeem namelijk om voor hen hydrografische data te vergaren.
Een jaar geleden leverde Demcon het eerste vaartuig, onlangs plaatste Van Oord de order voor een tweede. Ester: ‘Van Oord is ook breder geïnteresseerd in de toepassing van onze platformen en autonome navigatie-oplossingen, bijvoorbeeld om een kapitein beter zicht rond zijn schip te geven. Het tweede platform is niet alleen bedoeld voor binnenwateren maar ook voor near-shore operatie. Daarom wordt de romp iets aangepast voor een betere ligging in de golven en krijgt de systeemarchitectuur extra redundanties. Ook de kleine automatische lier die sensoren onder water laat zakken, is geoptimaliseerd voor een betere en nauwkeurige werking op grotere diepte.’
Met het tweede platform voor Van Oord breidt Demcon het toepassingsbereik verder uit. Ester ziet nog veel meer kansen: ‘De architectuur van onze vaartuigen is modulair opgebouwd, zodat we eenvoudig een grotere of kleinere uitvoering kunnen bouwen of een andere toepassing kunnen realiseren. We hoeven alleen de geometrie van de romp en de componenten te schalen en de applicatiespecifieke sensoriek en software te integreren. We zijn in gesprek met partijen voor de inzetbaarheid van onze systemen bij onder meer de aanleg en beheer van offshore windparken. De golven zijn daar hoger, waardoor het tijdvenster voor bemande vaartuigen vanwege veiligheid beperkt is. Met onze oplossing kan de surveyor veilig op afstand de operatie van zijn platform, of zelfs meerdere platforms tegelijk, aansturen. Onze onbemande vaartuigen vergroten de efficiëntie en veiligheid.’