Trage overheid remt technologische innovatie

Lucas Wintjes is vicepresident Sales Factory Automation bij Bosch Rexroth.

Leestijd: 3 minuten

Ik begin me steeds meer te ergeren aan de manier waarop de Nederlandse overheid achter de (technologische) feiten aanloopt. Dat remt onze industriële en maatschappelijke ontwikkeling. Een voorbeeld. Toen u en ik nog nauwelijks van navigatiesystemen hadden gehoord, reden er al landbouwers rond op tractoren met gevoelige gps-systemen, 3d-visiontechnologie en servogestuurde kunstmeststrooiers. Daarmee werd in het veld de positie en hoogte van elk plantje gemeten en automatisch de juiste (minimale) hoeveelheid kunstmest bij dat plantje gestrooid. Sommige plantjes kregen niets, andere wat meer. De groei werd gecontroleerd en gemiddeld bespaarde de boer tientallen procenten op kunstmest. Goed voor hem en ons milieu. Maar dan kwam de rijkscontroleur om op ‘willekeurige plekken’ van die akker bodemmonsters te nemen. Dat deden ze al jaren zo. Kwamen die monsters nou net van plekken met lage plantjes, dan kreeg de boer een boete wegens overbemesting. Dat hij aan de hand van gps-logs en servo(strooi)data kon aantonen dat hij gemiddeld ver onder de norm zat, was geen geldig bewijs. Dat werd het pas jaren later en vele boetes verder. Hetzelfde zagen we met een gefaxte brief die ook pas jaren later als wettelijk bewijsmateriaal werd geaccepteerd.

Nu worstelt de overheid weer met Uber en Airbnb. Den Haag wacht vooral af. Pas als er advocaten en volksopstanden aan te pas komen, beginnen ze na te denken. Veel te laat dus. En dat terwijl een overheid juist vooruit moet lopen op de ontwikkelingen. Dat is niet moeilijk, want je kunt het veelal van tevoren zien aankomen. Alles moet immers eerst worden ontwikkeld. Zo komen er nu pas discussies op gang over zelfrijdende auto’s en de mogelijkheid auto’s te hacken. Wie is er aansprakelijk als zo’n auto een ongeluk veroorzaakt? Daar had de overheid jaren geleden al beslissingen over kunnen en moeten nemen. Net als over drones en zelfbeslissende gevechtsrobots die al een tijdje te koop zijn.

In Duitsland gaat de overheid veel slagvaardiger te werk. Die ziet bepaalde ontwikkelingen ontstaan en duikt daar gelijk bovenop zodat regelgeving en marktintroductie zo veel mogelijk parallel lopen. Ook worden er gelijk partijen bij elkaar gezet om te kijken of er standaarden kunnen worden ontwikkeld. Zo rem je de ontwikkelingen niet af, wat in veel landen duidelijk wel gebeurt. Omdat Frankrijk niet tijdig over Uber heeft nagedacht en mede daardoor rellen zijn ontstaan, hebben ze die dienst simpelweg verboden. Een makkelijke beslissing, maar geen oplossing van het vraagstuk.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.