Toyota-motor kan zonder zeldzame aardmetalen

Alexander Pil
Leestijd: 1 minuut

Toyota werkt aan een alternatieve elektromotor die niet afhankelijk is van zeldzame aardmetalen. Het Japanse bedrijf wordt de laatste tijd geconfronteerd met een haperende toestroom van deze materialen. China is verreweg de grootste producent en maakt handig gebruik van die positie. Vorig jaar sneed het de export naar Japan af tijdens een diplomatiek conflict over een paar onbewoonde eilandjes in de Oost-Chinese Zee. Uiteindelijk hervatte China de toelevering, maar het incident tekent het belang van zeldzame aardmetalen.

Bedrijven zoals General Motors, Honda en Nissan maken in motormagneten voor hun hybride auto‘s nog altijd gebruik van materialen zoals neodymium en dysprosium. Toyota wil minder afhankelijk worden van het politieke gekrakeel. Zijn ingenieurs werken daarom nu aan een elektromotor die werkt op basis van inductie, waarvoor geen zeldzame aardmetalen nodig zijn. Bovendien zou de motor lichter en efficiënter zijn dan het type dat nu in de Prius ligt. Natuurlijk zijn er ook nadelen. De huidige motoren met vaste magneten zijn veel compacter en hebben betere koppelkarakteristieken.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.