Toon een robot je skills in physical of virtual reality

Alexander Pil
Leestijd: 6 minuten

Hoe breng je de bewegingen van een ervaren lakker over op een robotarm die de taak moet overnemen? Flanders Make gebruikte een scala aan technieken, van physical reality tot virtual reality, om een omgeving te creëren waarin het eenvoudig wordt om een robot te programmeren. ‘In twee minuten maken we een programma. Dat duurt normaal uren.’

Leveranciers van collaboratieve robots blazen vaak hoog van de toren. Zo zeggen ze bijvoorbeeld dat hun systemen gemakkelijk te programmeren zijn. Voor eenvoudige bewegingen, zoals het oppakken en neerzetten van een doos, klopt dat ook. Dat is kinderspel. Voor complexe bewegingen wordt het echter al snel een stuk lastiger om de robot van de juiste instructies te voorzien.

Twee bedrijven klopten aan bij onderzoekscentrum Flanders Make omdat ze allebei tegen het probleem aanliepen dat ze ingewikkelde menselijke armbewegingen moeilijk konden overzetten naar een robot. Toevalligerwijs ging het in beide gevallen om het lakken van werkstukken. ‘Het ene bedrijf is gefocust op het flexibel lakken van producten. Het gaat daar om kleine batches van complexe stukken die nu nog vaak met de hand worden gespoten’, vertelt Jan Wellemans, robotspecialist bij Flanders Make. ‘Bij het andere bedrijf draait het om de standaardisatie van het lakproces. Dat bedrijf doet massaproductie en zocht een manier waarop het zijn robots eenvoudig en robuust kon programmeren.’

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen