Toast opent ogen voor remote services in mechatronica

Gertjan Schouten (gertjan.schouten@philips.com) is senior softwarearchitect bij Tass Software Professionals (www.tass.philips.com). Hij heeft ruim tien jaar werkervaring met services in embedded software op het gebied van digitale tv, persoonlijke verzorging en verlichting. De afgelopen jaren focuste hij vooral op requirementsengineering en op de koppeling van embedded systemen met webservices.

Leestijd: 6 minuten

Monitoring op afstand kan van grote waarde zijn voor machinebouwers. In het Toast-project bundelden de TU Eindhoven, Océ, Assembléon, Sioux en Tass hun krachten om inzicht te krijgen in de belangrijke aspecten van een remote-serviceoplossing voor mechatronische systemen. Gertjan Schouten van Tass presenteert de resultaten.

Het monitoren, diagnosticeren, updaten en onderhouden van apparaten op afstand speelt een steeds grotere rol in de mechatronica-industrie. De globalisering stelt machinebouwers in staat om hetzelfde product over de hele wereld te verkopen, maar betekent tegelijk ook dat ze wereldwijd service moeten leveren. Voor kleinere bedrijven is het vaak onmogelijk om per land of regio een speciaal servicecentrum in te richten. De opmars van (breedband)internet en mobiele telefonie heeft echter geleid tot een goede en betaalbare infrastructuur om producten op afstand in de gaten te houden.

Remote services zijn uiteindelijk ook kostenbesparend. In eerste instantie zullen bedrijven weliswaar dieper in de buidel moeten tasten, omdat ze extra functionaliteit moeten inbouwen. Voor de klant biedt die geen (zichtbare) toegevoegde waarde, waardoor die er niet voor zal willen betalen. Op het moment dat er echter genoeg producten in het veld staan, betaalt de investering zich terug: servicemonteurs kunnen eenvoudige problemen op afstand oplossen waardoor ze minder hoeven te reizen en als ze op pad gaan, weten ze vaak van tevoren al wat er mis is en kunnen ze direct de juiste onderdelen meenemen.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.