TNO-simulator schotelt rare vliegtuigposities voor

Alexander Pil
Leestijd: 1 minuut

Onder leiding van TNO werken negen Europese organisaties aan het onderzoeksproject Simulation of Upset Recovery in Aviation (Supra). Het programma moet technologische doorbraken forceren om vluchtsimulators geschikt te maken voor zogenaamde upset-recovery-training. TNO‘s bewegingssimulator Desdemona speelt hierbij een belangrijke rol. De eindresultaten zullen worden opgenomen in trainingen voor transportvliegers van de Koninklijke Luchtmacht.

Een upset is een onbedoelde afwijking van het normale vliegpad zoals een extreme neus- of vleugelstand. Verkeersvliegers krijgen training om deze upsets te vermijden, maar in de praktijk blijkt dit niet altijd mogelijk. Upset-recovery-training in een echt vliegtuig is kostbaar en gevaarlijk zodat de leerling-piloten zijn aangewezen op simulatoren. Door beperkingen aan het vliegtuigmodel en de simulatorbeweging zijn de huidige vluchtsimulatoren echter ongeschikt.

Het EU-gesubsidieerde Supra-project streeft naar nieuwe ontwikkelingen van aerodynamisch modelleren en bewegingssimulatie die nodig zijn voor realistische simulatie van het vliegtuiggedrag tijdens een upset. Naast TNO doen onder meer Boeing, het Max Planck-instituut en het National Aerospace Laboratory mee. Supra loopt tot augustus 2012. Binnenkort installeren de partners een nieuw wiskundig vliegtuigmodel in de Desdemona-simulator waarmee de G-krachten kunnen worden opgewekt die horen bij een upset recovery. Eind dit jaar zullen testvliegers van Airbus, Boeing en de Koninklijke Luchtmacht Desdemona uitproberen.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.