Tesla, ultieme (e)motion & control

Lucas Wintjes is vicepresident Sales Factory Automation bij Bosch Rexroth.

19 augustus 2014

Net terug uit Silicon Valley en omgeving waar ik veel bedrijven heb bezocht en veel nieuwe, inspirerende dingen heb gezien en gehoord. De meeste daarvan moet ik helaas onder de pet houden. Ik ben onder meer bij het altijd eigenwijze Apple geweest, dat innovatie tot kernactiviteit heeft verheven, en bij een bedrijf dat operatierobots ontwikkelt. Een chirurg krijgt daarmee meerdere handjes ter beschikking en kan zo ingewikkelde operaties uitvoeren via slechts een klein gaatje in de huid. Prachtige staaltjes motion & control.

In die regio zitten schitterende bedrijven die zich stuk voor stuk met techniek van de toekomst bezighouden. Zo ook Tesla Motors, waarvan de beurskoers de afgelopen veertien maanden is verzesvoudigd. Wat maakt Tesla zo bijzonder dat het zo’n opmerkelijke koerssprong kon maken? Het antwoord is simpel: door een totaal nieuw autoconcept te ontwikkelen.

Een Tesla is geen normale benzineauto waar ze een paar accu’s en een elektromotor bij hebben gezet. Nee, een Tesla is van a tot z nieuw ontwikkeld als honderd procent elektrische auto. Zit er dan niet toch stiekem in een hoekje nog ergens een heel klein benzinemotortje? Nee! Tesla’s zijn elektrische auto’s pur sang en na erin gereden te hebben, kan ik u verklappen dat het dé elektrische auto pur sang is. Wat een geweldige rijervaring is dat. Dankzij een miraculeus hoog koppel in amper vijf seconden vrijwel geluidloos naar honderd kilometer per uur. Dat is Tesla!

Bovendien zijn het erg mooi vormgegeven auto’s. Geen uit de krachten gegroeide hybrides met vreemde bulten om de accu’s te verbergen. Nee, Tesla’s zijn schitterende sportwagens. Dat geldt met name voor de S en de Roadster, maar er is ook een wat rustigere vierpersoonsversie.

Omdat de ontwerpers van Tesla geen bestaande auto als uitgangspunt hebben genomen, maar van scratch zijn gestart, konden ze beginnen met het positioneren van het belangrijkste en zwaarste onderdeel: het accupakket. Dat zit zo laag mogelijk in de auto om een laag zwaartepunt en een goede wegligging te creëren. De bodemplaat van een Tesla is ongeveer tien centimeter dik en een en al accu. Bij mij riep dat gelijk associaties op met hydrauliek. Daar plaats je de krachtbron (aggregaat) ook op de plek waar die het handigst past en wordt de kracht via slangen of leidingen naar cilinders gebracht die op de plek zitten waar het vermogen nodig is.

 advertorial 
Daan Meijsen

Ingredients enabling carbon neutrality of warehouse systems

5 oktober 2023 vindt de INCOSE-NL workshop 2023 plaats, met spreker Daan Meijsen van Vanderlande. Tijdens de workshop krijg je inzicht in de verschillende cross-cutting duurzaamheidsperspectieven voor hightech systemen. Bekijk het volledige programma online en registreer nu!

De accu’s van een Tesla zijn zo krachtig dat de actieradius zeker vierhonderd kilometer bedraagt. Een uurtje aan het stopcontact is goed voor honderdtien kilometer rijplezier en van leeg naar vol duurt nog geen vier uur. Met een beetje plannen kom je met een Tesla in ons land dus prima uit de voeten. Dit mede omdat het aantal laadpunten snel toeneemt.

Eenmaal genesteld in de lederen stoelen valt op dat ook het dashboard niet is wat we gewend zijn. Want wat valt er te vertellen? Niks oliedruk, niks watertemperatuur. Snelheid is belangrijk en je moet weten hoeveel kilometers je nog kunt rijden tot het volgende laadpunt. Twee touchscreens zitten erin. Daarmee kun je navigeren en de airco, de stereo en het intelligente navigatiesysteem bedienen. Maar ook kan een Tesla communiceren met de fabriek (als jij dat wilt uiteraard).

Los van dit alles ben ik vooral enorm gecharmeerd van de manier waarop Tesla het heeft aangedurfd een totaal nieuwe manier van autorijden te introduceren. Inmiddels heeft het merk een snel groeiend aantal enthousiaste aanhangers en heeft het bijna de cultstatus bereikt. Een beetje vergelijkbaar met Apple, dat ook zo eigenwijs was iets anders op de markt te zetten dan Microsoft en een super imago wist te creëren.

Een Tesla is geen goedkope auto, maar zeker niet duurder dan vergelijkbare modellen van benzineconcurrenten. Ik heb in de VS een aantal Tesla-bezitters gesproken en die barsten niet meteen los over hoe zuinig hun auto wel niet is, wat veel hybriderijders altijd doen. Nee, Tesla-rijders vormen gewoon een compleet nieuwe generatie electric heads om zo maar te zeggen, die de petrol heads gaan opvolgen. Dat is dus het begin van een totaal nieuw tijdperk op het gebied van automotive (e)motion & control.