Terug naar de basis

Goof Pruijsen is value engineer en cost manager. Na jaren praktijkervaring bij Philips Healthcare geeft hij nu advies via zijn eigen consultancybureau I4value. Voor The High Tech Institute verzorgt hij trainingen over value engineering.

Leestijd: 7 minuten

Het grootste voordeel van value engineering is dat het meteen bruggen slaat tussen marketing, ontwikkeling, fabricage, inkoop en leveranciers. Goof Pruijsen deelt de ervaringen die hij de afgelopen dertien jaar heeft opgedaan in de toepassing van value engineering-methodieken bij de ontwikkeling van hightech apparaten en machines.

Veel ‚Äėbeginners‚Äô met kostenreductie in het vizier starten bij de bill of materials van de huidige oplossing, maken een pareto-analyse (20 procent van de componenten zorgt voor 80 procent van de kosten) en willen van de duurste dingen wat af halen (de kaasschaafmethode). Natuurlijk levert die aanpak altijd wel wat op, maar het is vaak niet heel effectief. Anderen hebben bijvoorbeeld al iets vergelijkbaars gedaan op hetzelfde onderwerp zodat er niet veel meer te halen valt. Of nog erger: de kosten worden zo laag dat de kwaliteit geraakt wordt en dat vermindert je imago bij de klant.

Met value engineering redeneren we vanuit de waarde voor de klant. Wat is het waarmee je hem helpt? Welke functies zijn daarvoor nodig? Wat is de waarde van die functie en wat zijn de kosten? Een voorbeeld dat ik vaak aanhaal: het gaat niet om de boormachine, maar om het schilderij dat aan de muur moet. Je huis decoreren, daar draait het uiteindelijk om. Teruggaan naar het uiteindelijke doel maakt ruimte voor creativiteit om aan nieuwe oplossingen en concepten te denken.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.