‘Tel je zegeningen’

De coronacrisis heeft ongekende gevolgen voor de arbeidsmarkt. Gevolgen waarvan we waarschijnlijk nog jaren de effecten zullen ondervinden. Vooralsnog lijkt de hightech de dans enigszins te ontspringen.

Alexander Pil
18 december 2020

Net als vrijwel alle bedrijven ziet de Nijmeegse hightechdetacheerder HIP dit jaar een duidelijke teruggang in de omzet. ‘Zolang onze mensen hun werk kunnen blijven doen – al is het vanaf huis – is er voor ons relatief weinig aan de hand’, zegt directeur Chris Geelen. ‘We zitten in de fase van: tel je zegeningen. We halen substantieel minder opdrachten binnen, maar als we niet in het rood schieten, ben ik tevreden.’

Bij zijn klanten en opdrachtgevers ziet Geelen een divers beeld. ‘Er zijn bedrijven die reorganiseren, of dat hebben aangekondigd. Soms grijpen ze de huidige situatie aan om hun bedrijfsvoering te herzien. Never waste a good crisis. Maar er zijn net zo goed ook organisaties die juist nieuwe mensen nodig hebben. Vanwege de onzekerheden in de markt geven die de voorkeur aan flexibiliteit, en dus voor inhuur, wat voor ons weer gunstig is.’

Ook in de verschillende marktsegmenten die HIP bedient, is er variatie. ‘De semicon gaat heel behoorlijk’, merkt Geelen. ‘Veel halfgeleiderbedrijven tonen cijfers die hoger zijn dan verwacht. Wellicht omdat ze die verwachtingen eerder naar beneden hadden bijgesteld, maar alsnog is het nu beter dan gedacht. Het sentiment is positief. Semiconbedrijven leggen nog steeds vragen bij ons neer en hebben behoefte aan nieuw personeel. Ook bij machinebouwers en hun toeleveranciers zien we weer vraag ontstaan. Die hadden in het voorjaar alles on hold gezet. In de automotive ging het aan het begin van het jaar al slecht, maar dat is uiteindelijk best meegevallen.’

Tweede golf minder heftig

Geelen constateert in zijn netwerk dat de coronasituatie begint te wennen. ‘In het voorjaar zag je veel, toch wel panische reacties. Begrijpelijk misschien, want ook nu kun je geen gesprek voeren zonder het over corona te hebben. Maar in het begin ging het nergens anders over. Heel veel bedrijven kwamen stil te liggen. Ook omdat thuiswerken niet altijd ook echt werken was.’

Er heerste ook angst. ‘Van die paar opdrachten die we toen wel binnenkregen, hebben we er een enkele moeten laten lopen. We hadden de juiste kandidaten gevonden, maar die durfden de stap niet te zetten. Dat wijt ik volledig aan corona. Op zeker hadden we die plaatsingen vorig jaar wel kunnen realiseren. Nu kozen de kandidaten echter niet voor een nieuwe, verbeterde uitdaging, maar bleven ze bij hun veilige, vertrouwde werkgever. Ook al snap ik het wel, zeker achteraf kun je stellen dat dat in veel gevallen niet helemaal terecht is geweest.’

Bedrijven en hightechprofessionals, iedereen heeft inmiddels zijn weg gevonden. ‘Corona is een gegeven. Natuurlijk is het vervelend, maar de wereld vergaat niet’, zegt Geelen. ‘We moeten gewoon linksom en rechtsom een manier vinden om door te gaan.’ Wat dat betreft, ziet hij een duidelijk verschil tussen de eerste en de tweede golf. ‘In die eerste periode hebben we hoegenaamd geen nieuwe business kunnen genereren. Rond de zomer kwam het weer een beetje op gang. En deze tweede golf lijkt veel minder effect te hebben op onze business. Hopelijk zet die trend zich volgend jaar door en zijn er partijen die weer echt kunnen groeien.’

Wat beklijft er post-corona van alle veranderingen? ‘We gaan naar een blended vorm’, denkt Geelen. ‘Wij waren al gewend om te videobellen omdat we veel met kennismigranten werken. Nu is dat volledig doorgeslagen. Uiteindelijk zal die online-component zeker toenemen in vergelijking met pre-corona, maar het blijft zeker niet 100 procent. Zodra het weer mag en kan, ontmoet ik mensen toch liever live. Je haalt zo veel informatie uit de non-verbale communicatie, uit het voorgesprekje bij de koffieautomaat en uit het wandelingetje terug naar de uitgang. Dat mis je online helemaal. Daar gaat het veel sneller to the point. Kijk, een cv of een opdracht doorsturen kan iedereen. Onze meerwaarde zit in de informatie tussen de regels. Daar zorg je voor de beste match en die kennis verzamel je veel makkelijker in een live een-op-een-contact.’