Tegenslag bij automatische containerafhandeling op Tweede Maasvlakte
Door tegenslagen met de geautomatiseerde systemen kunnen verschillende containerterminals de Tweede Maasvlakte niet op tijd in gebruik worden genomen. Dat dreigt een strop te worden voor de Rotterdams haven, want reders rekenen wel op de toegenomen capaciteit, meldt het AD.
De terminals op de Tweede Maasvlakte worden in grote mate geautomatiseerd: de containers worden gelost via op afstand bestuurbare havenkranen en door AGV’s volautomatisch vervoerd. Volgens de planning zouden de terminals voor het einde van dit jaar volledig operationeel zijn, maar op het moment verkeren de systemen van containeroverslagbedrijven APMT en RWG nog in de testfase. Pas als alles vlekkeloos werkt, kunnen ze langzaam opschalen. Daardoor wordt het erg onwaarschijnlijk dat de grote zeeschepen voor het einde van dit jaar kunnen afmeren.
Reders rekenen ondertussen wel op de capaciteitsuitbreiding. De containeroverslag in de Rotterdamse haven nam afgelopen jaar al met zes procent toe. Door het achterblijven van de capaciteit kwam de haven deze zomer al in de problemen en moesten verschillende schepen uitwijken naar Antwerpen.