Steeds minder leraren voor bètavakken

Paul van Gerven
Leestijd: 1 minuut

Op middelbare scholen zijn informatica, natuurkunde, scheikunde en wiskunde de komende tien jaar zogenaamde permanente tekortvakken: vakken waar het lerarentekort niet wordt gereduceerd. In absolute aantallen is het probleem bij wiskunde het grootst, blijkt uit cijfers van Centerdata. Daar dreigen in 2023 vacatures voor 191 fte onvervuld te blijven, oplopend tot 316 fte in 2028. Als relatief klein vak (met weinig lesuren) komt het tekort bij informatica echter het hardst aan. Ruim een vijfde van de informaticavacatures kunnen in 2023 niet worden ingevuld. Maar de problematiek speelt nu ook al op. Verschillende scholen hebben informatica al moeten schrappen of het aantal lesuren moeten reduceren.

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap probeert het tekort in te dammen door onder meer het collegegeld van lerarenopleidingen te verlagen, de zij-instroom te bevorderen, leraren beter te belonen en hun werkdruk te verlagen. De onderwijssector vindt de maatregelen echter onvoldoende. Onderwijsbond AOB heeft op 15 maart een landelijke staking uitgeroepen.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.