Stap voor stap naar gepersonaliseerde massaproductie

Pieter Edelman
Leestijd: 7 minuten

De meeste fabrieken richten zich of op massaproductie, of op uiteenlopende ontwerpen. 3d-printbedrijf Shapeways weet die twee eigenschappen echter te combineren. De sleutel ligt in continu blijven innoveren en automatiseren.

Vanuit zijn fabrieken in Eindhoven en New York verstuurt Shapeways elke dag een slordige tienduizend onderdelen naar zijn klanten. Vooral bijzonder is dat die onderdelen bijna allemaal uniek zijn: het bedrijf 3d-print ontwerpen van consumenten op bestelling in een keur van materialen en met professionele apparatuur.

‘Wij zijn eigenlijk een van de weinigen die high-mix doen, dus enkelstuks, maar tegelijkertijd ook high-volume’, zegt Stefan Rink, vicepresident manufacturing bij Shapeways. Twee traditioneel min of meer tegenstrijdige eigenschappen in de productie. Het volume is echter een absolute vereiste in de wereld waar het bedrijf opereert. Toen Shapeways negen jaar geleden uit de Philips-incubator op eigen benen werd gezet, maakte het namelijk de strategische keuze om zich niet op andere bedrijven te richten zoals een paar van zijn concurrenten, maar juist op consumenten. Daarvoor mag een bestelling doorgaans niet meer dan een paar tientjes kosten.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.