‘Sorteermachines bouwen die leren van fouten is ons ultieme doel’

Koen Vervloesem
Leestijd: 7 minuten

Visys won eind juni de jaarlijkse Tech-Art-prijs van de Vlaamse Ingenieurskamer. Het Hasseltse technologiebedrijf is gespecialiseerd in visuele sorteersystemen en werd vooral gelauwerd voor zijn digitale inspectiesystemen Spyder en Lynx. Het drie jaar jonge bedrijf is pionier in de overgang naar digitale technologie in de sorteersector.

Visys-CEO Frank Zwerts is heel tevreden met de Tech-Art-prijs: ’Het is immers een prijs die we gekregen hebben van collega‘s. Het is zo‘n beetje de gouden schoen onder de ingenieurs.‘ De prijs komt ook vroeg, want de Hasseltse optische sorteerspecialist is pas in oktober 2004 opgericht. Er gaat echter een lange geschiedenis aan vooraf. Het verhaal begint in 1972, toen de Vlaamse industrieel Leo Billion in Aarschot het bedrijf Elbicon oprichtte. ’Billion had het visionaire idee om lasers toe te passen in sorteren‘, begint Zwerts. ’Hij had gezien dat een laser die op een object is gericht een andere lichtreflectie geeft naargelang de samenstelling ervan, zoals vochtigheid, oliehoudend karakter en andere eigenschappen. Dit is het basisprincipe waar ook onze machines nog op zijn gebaseerd.‘ Elbicon bracht de eerste lasersorteermachines op de markt en werd daar vrij succesvol in, zover zelfs dat het een monopolie op de wereldmarkt bereikte in de sector van sorteren van voedingsproducten.

Lasersorteermachines hebben duidelijk een toegevoegde waarde in vergelijking met manueel sorteren. ’Het is niet altijd de kostprijs van manuele arbeid maar het gebrek aan continuïteit‘, licht Zwerts toe, ’Mensen die ‘s ochtends na hun ontbijt sorteren of ‘s avonds wanneer ze honger hebben en naar huis willen, presteren uiteraard verschillend.‘ Een bedrijf dat kwaliteit wil bieden, moet echter uniformiteit en consistentie kunnen garanderen en dit met een garantie naar veiligheid. Dit is volgens Zwerts dan ook de drijvende kracht voor de lasersorteertechnologie. ’Veel bedrijven bekijken onze technologie ook vanuit de kost van een productrecall, die voor een merkproduct immers enorm is.‘

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.

Gerelateerde artikelen