Smart industry vraagt nieuwe skills en aanpassingen in opleiding

Alexander Pil
Leestijd: 2 minuten

Technologische innovaties zorgen dat werk verandert en deze verandering gaat steeds sneller. Hierdoor sluit de onderwijspraktijk steeds minder goed aan op de vraag op de arbeidsmarkt. Daarom is hier in opdracht van FME en Koninklijke Metaalunie door onderzoeksbureau Panteia onderzoek naar gedaan. Uit het onderzoek komt een aantal ontwikkelingen naar voren over de skills die medewerkers op mbo-niveau nodig (gaan) hebben.

Veel bedrijven zijn hun productieprocessen aan het automatiseren en de informatiestromen aan het digitaliseren. In dit proces krijgt de medewerker een andere, meer toezichthoudende rol, waar proceskennis en technisch inzicht belangrijker wordt. Een machine weet namelijk niet waarom iets goed of fout gaat, dat moet de mens bepalen.

Tegelijkertijd signaleert men de ontwikkeling waar optica, sensoren en software wordt geĆÆntegreerd in producten en productieprocessen. Medewerkers moeten met deze technologieĆ«n kunnen omgaan. Hoe stel je ze af? Hoe kunnen ze het best worden toegepast in de machines en producten? En wat kun je met de data die wordt gegenereerd? Medewerkers moeten brede digitale skills beheersen om technologieĆ«n goed te kunnen begrijpen. Ook wordt kennis van meet- en regeltechniek belangrijker dan voorheen. Vakkrachten moeten weten hoe zij optica en sensoren kunnen integreren, afstellen en onderhouden. Dat vraagt ook steeds vaker om de beheersing van een brede diversiteit aan digitale skills, waaronder programmeervaardigheden, en skills met betrekking tot data science en dataveiligheid.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naarĀ 024 350 3532Ā of stuur een e-mail naarĀ info@techwatch.nl.