Slechte resultaten voor Punch Powertrain

Tom Cassauwers
Leestijd: 2 minuten

De Belgische producent van versnellingsbakken Punch Powertrain zit in de problemen. De verkoop van haar traditionele producten valt terug, terwijl nieuwere modellen voor elektrische of hybride wagens nog niet helemaal van de grond komen. Dat betekent dat begin 2024 er nieuw kapitaal zal gezocht moeten worden.

Punch Powertrain bracht op 6 december, maanden te laat, haar jaarrekeningen van het boekjaar 2022 uit. Daarover bericht Trends Magazine. De cijfers schetsen een problematisch beeld van het bedrijf met hoofdkwartier in Sint-Truiden en een vestiging in Eindhoven. De omzet daalde van 209 miljoen euro in 2021, naar 183 miljoen euro in 2022. Het aantal werknemers in België viel terug van 483 naar 156 over dezelfde periode. In 2018 had het bedrijf nog 1083 mensen in dienst in België.

Het hoofdkantoor van Punch Powertrain in Sint-Truiden.

De oorzaak van die cijfers zou liggen in een dalende verkoop van versnellingsbakken. De stopzetting van een model van autoproducent Geely dreef bijvoorbeeld de verkoop naar beneden.

Punch Powertrain hoopt al een tijdje de transitie te maken van versnellingsbakken voor verbrandingsmotoren naar versies voor elektrische en hybride wagens. Dat betekent veel investeringen in r&d: die liepen in 2022 op tot 78 miljoen euro. Punch ging ook een samenwerking aan met Stellantis, de eigenaar van merken als Citroën, Fiat en Peugeot. Sinds mei van dit jaar produceert Punch Powertrain alvast nieuwe versnellingsbakken, de productie daarvan moet op volle toeren draaien tegen 2024.

Eind februari 2024 vervalt er voor Punch Powertrain een bankgarantie van 100 miljoen euro, wat waarschijnlijk een nieuwe kapitaalinjectie zal verwachten. Sensteed Hi-Tech Group, de Chinese eigenaar, stak dit jaar al 42 miljoen euro eigen vermogen in Punch Powertrain, naast aandeelhoudersleningen. Daarnaast zorgde Stellantis ook voor kapitaalverhogingen. 2024 wordt dus een belangrijk jaar voor Punch Powertrain.