Servitisatie tussenstap naar machine as a service

Alexander Pil
Leestijd: 6 minuten

Heel wat machinebouwers hebben al ingezien dat service geen vervelende bijkomstigheid is maar een mooie alternatieve inkomstenbron. Via voorspellend onderhoud, slimme servicecontracten en field upgrades kunnen ze hun klanten interessante meerwaarde leveren. Patrick Fokke van Siemens denkt dat systeemleveranciers nog groter kunnen denken en hun machines as a service moeten aanbieden.

Wie de jaarcijfers van ASML goed beschouwt, ontdekt dat de Veldhovense gigant niet alleen geld verdient met de high-end machines die het ontwikkelt en levert. Een belangrijk deel van de omzet komt van wat het installed base management sales noemt. Grofweg komt dat neer op services die ASML zijn klanten biedt en upgrades op bestaande systemen in het veld. De afgelopen jaren schommelt het aandeel van die business stabiel tussen een kwart en een derde van de omzet.

Uiteraard is ASML lang niet het enige bedrijf dat servitisatie als alternatieve inkomstenbron heeft ontdekt. Sterker nog, al in 1962 lanceerde Rolls-Royce het power-by-the-hour-concept voor zijn Viper-engines. De motorfabrikant bood een complete vervangingsservice voor zijn systemen tegen een vaste prijs per vlieguur. Gebruikers betaalden alleen voor motoren die goed presteerden. Rolls-Royce gebruikt het concept nog altijd en is nu ook in staat om zijn systemen in het veld te monitoren en onderhoud en herstelwerkzaamheden in te plannen.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.