Serieuze kans voor nieuwe Fokker-vliegtuigen dankzij miljoenensubsidie
Met een krediet van twintig miljoen euro uit de subsidiepot van EZ is er een goede kans dat er binnen enkele jaren een nieuw vliegtuig op de markt komt onder de naam Fokker, veertien jaar na het faillissement van Neerlands trots. Het bedrijf NG Aircraft (waarbij NG staat voor Next Generation) heeft de rechten hiervoor gekocht en werkt aan een model gebaseerd op de Fokker 100. Voor de subsidie is nog wel goedkeuring nodig van de Europese Commissie.
NG Aircraft werkt in het Brabantse Woensdrecht al enkele jaren aan een doorstart van de Fokker-vliegtuigen, oorspronkelijk onder de naam Rekkof (Fokker achterstevoren). Het bedrijf onderzocht een NG-versie van de Fokker 70 en 100. Dat laatste model is waar het nu op inzet. De Fokker 100 is een straalvliegtuig uit 1986 dat plaats biedt aan honderd passagiers. De Woensdrechtenaren zeggen nog steeds een sterke vraag vanuit de markt te zien en willen onder meer de motoren, de elektronica en de winglets, de rechtopstaande vinnen op de uiteinden van de vleugels, onder handen nemen. Dat moet leiden tot een toestel dat maar liefst 18 procent zuiniger gaat vliegen dan de beste concurrent op dit moment (de Embraer 190). De geluidsproductie zou volgens de plannen zelfs met zo‘n 70 procent omlaag gaan.
Naast de twintig miljoen euro van de overheid is er echter nog eens zo‘n zeventig miljoen investering nodig, <a href="http://www.telegraaf.nl/dft/6222194/Nieuwe_Fokker_wordt_oer-Hollands.html?p=6,1″>meldt De Telegraaf. Dat moet de komende maanden rond komen. Als dat lukt, zegt het bedrijf nog zo‘n anderhalf jaar nodig te hebben voor een prototype en daarna op zijn vroegst in 2015 naar de markt te kunnen. Uiteraard zal Stork, de doorstart van het bedrijf Fokker, een belangrijke leverancier worden. Ook Philips wordt genoemd als partner.