Schunk integreert bustechnologie in draaidoorvoer

Alexander Pil
Leestijd: 1 minuut

De DDF-I van Schunk is een draaidoorvoer met geïntegreerde bustechnologie. Met deze component kunnen mechatronische grijpermodules, ventielen of sensoren die zich achter een rotatieas bevinden, stabiel worden aangedreven. Tot 26 elektrische signalen kunnen gelijktijdig worden overgebracht waarvan dertien voor ventielcontrole. Lucht en vacuüm bereiken de actuator via een vloeistofdoorgang. Door de geïntegreerde microkleppen kan volledig worden afgezien van een ventieleiland. In elke cyclus hoeft alleen de zuigerkamer van de actuator en niet de gehele toevoer met perslucht worden gevuld. Op deze manier kan het persluchtverbruik met 90 procent worden gereduceerd, aldus Schunk. Bovendien neemt de reactietijd van de actuatoren toe.

De centrale boring van de DDF-I maakt de doorvoer van kabels, vloeistoffen, werkstukken of het gebruik van een camera mogelijk. Ook eindeloze draaibewegingen zijn mogelijk met de module. Omdat nieuwe afdichtingen het losdraaimoment tot een minimum verkleinen en de behuizing door een hard geanodiseerd, sterke aluminiumlegering zeer licht is, zorgt het voor goede voorwaarden voor het gebruik van kleinere en dus zuinigere motoren en robots.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.

Gerelateerde artikelen