Schiphol innoveert zich naar 70 miljoen koffers per jaar

Alexander Pil
Leestijd: 10 minuten

Afgelopen september gaf Vanderlande ceremonieel de sleutels van bagagehal Zuid over aan Schiphol. Het nieuwe complex van vijftienduizend vierkante meter is een mijlpaal in het 70MB-programma waarmee de luchthaven zich klaarmaakt voor de toekomst. Behalve een hogere capaciteit mikt Schiphol op een snellere en goedkopere afhandeling van de bagage en minder fysieke werkzaamheden.

Per jaar vertrekken en arriveren er op Schiphol ongeveer negenenveertig miljoen passagiers. De nationale luchthaven is daarmee het vijfde vliegveld van Europa. Al die reizigers nemen een hoop bagage mee. Dit jaar zal Schiphol in totaal ongeveer vijftig miljoen koffers en tassen verwerken. Op een rustige dag rollen er zo‘n honderdveertigduizend stuks bagage over de ruim twintig kilometer aan transportbanen in de kelder. Op drukke dagen zoals aan het begin van de zomervakantie loopt de teller al snel op tot 180 duizend. Tegen het eind van het decennium verwacht Schiphol dat het aantal is toegenomen tot zeventig miljoen koffers per jaar. Op piekmomenten houdt het vliegveld rekening met een belasting van elfduizend koffers per uur.

In 2000 startte Schiphol samen met KLM – verreweg de grootste gebruiker van de luchthaven – een groot investeringsproject: 70MB (70 million bags). Het initiatief heeft niet alleen als doel om te groeien naar een capaciteit van zeventig miljoen koffers per jaar, ook willen de partijen de kosten en het aantal manuur per koffer verlagen en de werkomstandigheden van het personeel verlichten. Daarbij moet het een robuuster systeem worden dat pieken en storingen beter kan opvangen.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.