Schaeffler herontwerpt RI-torquemotoren voor hogere performance

Paul van Gerven
Leestijd: 1 minuut

Met de high-performance torquemotoren uit de serie RKI heeft Idam, de direct-drivespecialist binnen de Schaeffler-groep, zijn portfolio in dit productspectrum uitgebreid. Voor deze nieuw ontwikkelde motorenserie werd de interne opbouw van de standaard RI-serie volledig herzien. Bij de RI- aandrijvingen is de rotor een homogeen staaldeel, maar bij de RKI is die een samenstelsel van onderdelen waarbij de kern een magneetdrager vormt. Zo worden wervelstroomverliezen tot een minimum beperkt. De rotor wordt minder warm en is niet langer de begrenzende factor voor de motorprestaties. Dit laat hogere toerentallen toe. Daarnaast zijn de permanente magneten in de rotor zodanig gepositioneerd dat een maximale magnetische flux ontstaat. Deze innovatieve opbouw met concentratie van het magneetveld leidt tot hogere leverbare koppels.

Deze optimalisaties zijn vooral nuttig bij toepassingen in gereedschapsmachines zoals draai-freesmachines. Door de hogere toelaatbare toerentallen en koppels kunnen de prestaties van deze bewerkingsmachines flink worden opgeschroefd. Ook nuttig voor deze toepassing zijn de hoge statische en dynamische laststijfheid en de uitstekende eenparigheid van de motoren, zodat nauwkeurige werkstukken met zeer gladde oppervlakken afgeleverd kunnen worden.

De RKI-motoren zijn in diverse diameters leverbaar, analoog aan de vertrouwde RI-serie.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.

Gerelateerde artikelen