Samenwerking TNO en Prorail krijgt vervolg

Alexander Pil
Leestijd: 1 minuut

Spoortrillingen, veiligheid van overwegen en automatisch rijdende treinen, zomaar een greep uit de onderwerpen waarmee Prorail en TNO samen aan de slag zijn. De samenwerking, die begon in 2013, is onlangs met vier jaar verlengd.

Komende tijd staat er veel op het programma. Zoals voorspelling van onderhoud aan spoorbruggen en spoorstaven, vermindering van spoortrillingen, automatisch rijdende treinen (ATO) en veiligheid van overwegen. ‘Ook gaan we de 5G-technologie verkennen en verdere digitalisering’, aldus Karel van Gils, innovatiedirecteur bij Prorail. ‘De rol van mensen in het spoorsysteem, zoals treinverkeersleiders, wordt daarin meegenomen. TNO kijkt ook mee naar de impact van het spoor op gebied van duurzaamheid en milieu, en de gevolgen van maatregelen die we nemen. We maken graag gebruik van hun onafhankelijke blik en hun kennis. Samen zetten we in op versnelling en toepasbaar maken van innovaties.’

Sinds 2013 ging de samenwerking tussen TNO en Prorail onder meer om: een proeftuin voor niet-automatisch beveiligde overwegen; een meetsysteem voor de bovenleiding; projecten op het gebied van bruggen, tunnels en spoorstaven; onderzoeken naar de stofproductie bij werkzaamheden; en onderzoek naar capaciteitsverbetering bij geautomatiseerd rijden.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.